Home » Over ons » Gedragsregels en klachtenregeling

GEDRAGSREGELS EN KLACHTENREGELING

FluXus wil een fijne plek zijn waar iedereen zich welkom en veilig voelt. Daarom hechten wij veel waarde aan het gedrag dat daaraan bijdraagt en het voorkomen en bespreekbaar maken van ongewenst gedrag. 

In onze gedragsregels lees je welke gedrag je mag verwachten in onze panden en van onze medewerkers.

 

 

ERVAAR JE ONGEWENST GEDRAG? 

Ervaar je zelf ongewenst gedrag? Of heb je een andere klacht? Praat erover. Dat kan op een aantal manieren:

Voor cursisten en bezoekers

  1. Ga in gesprek met de persoon waarvan je het gedrag ongewenst vindt

Benoem wat je ongewenst vindt. Het is denkbaar dat die persoon zich er niet bewust van is dat het gedrag ongewenst is voor jou. Een gesprek kan inzicht bieden in hoe jij het gedrag ervaren hebt en waar jouw grenzen liggen. Ieder mens heeft recht op grenzen. Jij en alleen jij gaat over jouw grenzen.

Hopelijk levert zo’n gesprek op dat je je in voldoende mate gehoord en gezien voelt en dat het door jou ongewenste gedrag stopt.

  1. Bespreek het met de vertrouwenspersoon

Vind je het moeilijk om iemand persoonlijk aan te spreken, of heb je het wel gedaan, maar voel je je onvoldoende gehoord, bespreek het door jou ervaren ongewenste gedrag dan met een onafhankelijke vertrouwenspersoon.

Cursisten, leerlingen en deelnemers kunnen zich richten tot de vertrouwenspersonen van Report App. Zij werken onafhankelijk van FluXus en behandelen alle informatie die je met hen deelt strikt vertrouwelijk. Informatie over hun werkwijze en contactgegevens van hun vertrouwenspersonen vind je hier

  1. Dien een klacht in

Ben je over het gedrag dat je als ongewenst hebt ervaren in gesprek geweest met de vertrouwenspersoon en vind je het ongewenste gedrag er ernstig genoeg voor, dan kun je een officiële klacht indienen. De vertrouwenspersoon kan je helpen bij het volgen van de juiste procedure

Voor medewerkers

  1. Ga in gesprek met de persoon waarvan je het gedrag ongewenst vindt

Benoem wat je ongewenst vindt. Het is denkbaar dat die persoon zich er niet bewust van is dat het gedrag ongewenst is voor jou. Een gesprek kan inzicht bieden in hoe jij het gedrag ervaren hebt en waar jouw grenzen liggen. Ieder mens heeft recht op grenzen. Jij en alleen jij gaat over jouw grenzen.

Hopelijk levert zo’n gesprek op dat je je in voldoende mate gehoord en gezien voelt en dat het door jou ongewenste gedrag stopt.

  1. Bespreek het met je leidinggevende of de HR-adviseur

Medewerkers, stagiairs en vrijwilligers van FluXus kunnen altijd terecht bij hun leidinggevende of de HR-adviseur om ongewenst gedrag aan te kaarten en te bespreken. Zij kunnen jou adviseren en ondersteunen bij de vervolgstappen. Indien je het moeilijk vindt om de situatie te bespreken met je leidinggevende of de HR-adviseur, kan ook contact worden opgenomen met de onafhankelijke vertrouwenspersoon. In paragraaf 3 lees je hoe je in contact komt met jóuw vertrouwenspersoon.

  1. Bespreek het met de vertrouwenspersoon

Vind je het moeilijk om iemand persoonlijk aan te spreken, of heb je het wel gedaan, maar voel je je onvoldoende gehoord, bespreek het door jou ervaren ongewenste gedrag dan met een onafhankelijke vertrouwenspersoon.

Medewerkers, stagiairs en vrijwilligers van FluXus kunnen zich richten tot Ina Duiker van ArboNed. Zij is bereikbaar per mail via ina.duiker@arboned.nl of telefonisch op nummer 0800- 0204204. FluXus heeft met ArboNed een contract afgesloten. Ina is onafhankelijk van FluXus en behandelt alle informatie die je met haar deelt strikt vertrouwelijk.

  1. Dien een klacht in

Ben je over het gedrag dat je als ongewenst hebt ervaren in gesprek geweest met de vertrouwenspersoon en vind je het ongewenste gedrag er ernstig genoeg voor, dan kun je een officiële klacht indienen. De vertrouwenspersoon kan je helpen bij het volgen van de juiste procedure

Voor docenten / zzp’ers 

  1. Ga in gesprek met de persoon waarvan je het gedrag ongewenst vindt

Benoem wat je ongewenst vindt. Het is denkbaar dat die persoon zich er niet bewust van is dat het gedrag ongewenst is voor jou. Een gesprek kan inzicht bieden in hoe jij het gedrag ervaren hebt en waar jouw grenzen liggen. Ieder mens heeft recht op grenzen. Jij en alleen jij gaat over jouw grenzen.

Hopelijk levert zo’n gesprek op dat je je in voldoende mate gehoord en gezien voelt en dat het door jou ongewenste gedrag stopt.

  1. Bespreek het met de vertrouwenspersoon

Vind je het moeilijk om iemand persoonlijk aan te spreken, of heb je het wel gedaan, maar voel je je onvoldoende gehoord, bespreek het door jou ervaren ongewenste gedrag dan met een onafhankelijke vertrouwenspersoon.

Docenten en anderen die op zzp-basis aan FluXus verbonden zijn, kunnen zich richten tot Mores, steun- en adviespunt grensoverschrijdend gedrag voor de culturele, creatieve en mediasector. 

Dit meldpunt en de daarvoor werkende vertrouwenspersonen zijn volstrekt onafhankelijk. Het meldpunt is geïnitieerd door verschillende organisaties in de Nederlandse culturele en creatieve sector en is er voor iedereen die werkzaam is in deze sectoren. Alle informatie over Mores, hun werkwijze en de vertrouwenspersonen vind je op hun website.  

  1. Dien een klacht in

Ben je over het gedrag dat je als ongewenst hebt ervaren in gesprek geweest met de vertrouwenspersoon en vind je het ongewenste gedrag er ernstig genoeg voor, dan kun je een officiële klacht indienen. De vertrouwenspersoon kan je helpen bij het volgen van de juiste procedure. 

Wat kan je verwachten van een vertrouwenspersoon?

Bij de vertrouwenspersoon kun je je verhaal kwijt. Samen bespreken jullie wat je kunt doen. Dat kan door op zoek te gaan naar een informele oplossing door het gesprek met de persoon waarvan je het gedrag ongewenst vindt voor te bereiden of samen met de vertrouwens-persoon met die persoon een driegesprek te voeren over dat ongewenste gedrag.

Hopelijk levert zo’n gesprek op dat je je in voldoende mate gehoord en gezien voelt en dat het door jou ongewenste gedrag stopt. Je contact met de externe vertrouwenspersoon is vertrouwelijk. De vertrouwens-persoon legt wel vast dat het gesprek gevoerd is, ook welke conclusies getrokken zijn en welke afspraken gemaakt zijn, maar de inhoud blijft vertrouwelijk en is nooit naar jou herleidbaar.

Je kunt er ook voor kiezen om van het ongewenste gedrag een melding te maken bij de vertrouwenspersoon. Ook dan vindt er een driegesprek plaats. Het verslag van het gesprek met afspraken en conclusies blijft vertrouwelijk tussen de betrokkenen, maar zal ook aan de directie worden verstrekt.

Vind je het ongewenste gedrag ernstig genoeg (en/of is dat ook de mening van de vertrouwenspersoon) dan kun je ervoor kiezen om een klacht in te dienen. Indien er sprake is van strafbare feiten, kan je ook aangifte doen bij de politie. De vertrouwenspersoon kan je adviseren over de mogelijkheden en procedure.

Een vraag of suggestie?

Mail ons via onderstaand formulier.

Of bel ons

Voor vragen over ...

FluXus algemeen Klantenservice 075 655 35 50
Voor jou (Vrije tijd) Klantenservice 075 635 61 11
Onderwijs Madeleine en Els 075 655 35 55
Zorg & Welzijn Gerard Lommerse 06 215 37 848
Podium de Flux FluXus