Aanbieding Zaantheater - Alice in Wonderland

Vanuit het Zaantheater mag ik je een leuke aanbieding doen voor een mooie voorstelling.

Voor € 13,50 (incl. drankje) naar Alice in Wonderland op vrijdag 4 maart

Vreemderder en vreemderder wordt het leven voor Alice. Terwijl ze echt niet meer in sprookjes gelooft. Moe van het aardig doen, valt Alice in een wonderlijke wereld. Ze ontmoet er het verlegen konijn, de deftige muis, de mysterieuze kat, een wrede hoedenmaker, een huilende kokkin en een onmogelijke vijfling. Ze danst de kreeftenquadrille, verdwijnt bijna in een theepot en raakt bevriend met een pratende mug. Welkom in Wonderland waar niets is wat het lijkt.

In deze Alice in Wonderland van Maas theater en dans wordt Alice twaalf jaar. Ze viert dat met een groep bizarre gasten, die je meenemen in een wereld vol geheimzinnige ruimtes en kleurrijke vermommingen. Met zeven spelers en drie muzikanten maakt regisseuse Moniek Merkx een voorstelling vol sprookjesachtige beelden, live popmuziek en heel veel thee.
 
Concept, regie: Moniek Merkx
Tekst: Jan Veldman
Spel: Abdelkarim el Baz, Elias de Bruyne, Maud Dolsma, Lisa Groothof, Rosa van Leeuwen, Jurriën Remkes, Romana Vrede

Reserveren?

Kaarten à € 10 (+ € 3,50 voor drankje en garderobe) per stuk kan je telefonisch reserveren van dinsdag t/m vrijdag van 13.00 uur tot 17.00 uur op tel: 0900 – 33 44 55 3 (€ 0,30 p.m.). De kaartverkoopbalie is dinsdag t/m vrijdag geopend van 13.00 uur tot 20.15 uur. Als er 's avonds geen voorstelling is, is de kassa tot 17.00 uur geopend. Vergeet niet te vermelden dat je gebruikmaakt van de docenten-aanbieding. Je kan deze kortingskaarten niet via internet bestellen. Deze korting geldt niet op reeds gekochte kaarten of in combinatie met andere acties.

 

 

 

Aanbieding Zaantheater - Route Nationale

In samenwerking met het Zaantheater mag ik je een mooie aanbieding doen. Voor € 5 + € 3,25 voor drankje en garderobe naar:

Orkater | De Nieuwkomers – Route Nationale

Zwarte muziektheater-komedie over een echtpaar in een eindeloze file
Zaantheater – woensdag 20 mei – 20.30 uur

Route Nationale is de eerste muziektheaterproductie van regisseur/schrijver Eva Tijken en dramaturg Floor Houwink ten Cate bij Orkater/De Nieuwkomers. De zwarte komedie, op woensdag 20 mei in het Zaantheater te zien, gaat over het welgestelde echtpaar Marie en Jacques. Op weg naar haar ouders in het Zuiden komen zij terecht in een eindeloze file… Vóór hen een stationcar met vijf jammerende kinderen en een labrador, achter hen een bus met schreeuwende werklui. Ze gissen naar wat de oorzaak van de file kan zijn en verwachten dat de dorpelingen hen snel zullen komen helpen. Maar de dorpelingen doen niets. Alleen de minderbegaafde zangeres/trompettist genaamd Gloria die haring en augurken verkoopt voor buitensporige prijzen, zoekt contact met hen.

De file duurt uren, dagen, misschien wel weken, en confronteert het echtpaar met armoede, honger, geweld en hun eigen onvermogen om te delen met anderen. In deze absolute stilstand vormen de gedachtes van het echtpaar de enige waarneembare beweging. Onder druk van twee ongure muzikanten en Gloria worden zij gedwongen hun relatie onderling en die met hun omgeving te herzien.

Route Nationale is geïnspireerd op het korte verhaal De Zuidelijke Autoweg van Julio Cortázar en de film Week-end van Jean-Luc Godard. Componist Christiaan Verbeek, contrabassist Lucas Dols en acteurs Sanne Vanderbruggen, Vincent Croiset en Serin Utlu brengen deze voorstelling over het menselijk onvermogen tot delen en stilstaan.

Reserveren?
Kaarten à € 5 (+ € 3,25 voor drankje en garderobe) per stuk kunt u telefonisch reserveren van dinsdag t/m vrijdag van 13.00 uur tot 17.00 uur op tel: 0900 – 33 44 55 3 (€ 0,30 p.m.). De kaartverkoopbalie is dinsdag t/m vrijdag geopend van 13.00 uur tot 20.15 uur. Als er 's avonds geen voorstelling is, is de kassa tot 17.00 uur geopend. Vergeet niet te vermelden dat je gebruikmaakt van de docenten-aanbieding. Je kunt deze kortingskaarten niet via internet bestellen. Deze korting geldt niet op reeds gekochte kaarten of in combinatie met andere acties.
 

Brede school

Kunst_en_Techniek_Marcel_Fraij.jpg

Op deze website krijg je een kleine impressie van de mogelijkheden die we kunnen bieden. De ontwikkeling van het kind staat hierbij voorop. Wij zijn ervan overtuigd dat we samen met de school een zorgvuldig aanbod kunnen samenstellen zodat het een verrijking voor de leerlingen is. Je vindt hier ter inspiratie een aantal korte cursussen om als school een idee te geven welke mogelijkheden er allemaal zijn.  In het linkermenu kun je selecteren op discipline. Natuurlijk komen we graag langs om samen een plan te maken dat past bij de leerlingen, de school en de buurt.

Waarom FluXus?
FluXus is al jarenlang de samenwerkingspartner voor de scholen op gebied van cultuur en heeft de expertise in huis om als onafhankelijke partij met scholen mee te denken. Om op maat een programma samen te stellen dat aansluit bij de vraag en visie van de school heeft FLuXus een breed netwerk aan docenten. Allen gepassioneerde professionals. We hebben alle kunstdisciplines in huis. We geven op maat, deskundig en gratis advies bij het samenstellen van het programma.

Advies of hulp?
FluXus biedt je een overzicht van het mogelijke aanbod, maar we zijn er ook om met jou een plan voor de Brede School te maken dat past bij de leerlingen, de school en de buurt. We ondersteunen je bij de planvorming en hebben zicht op de culturele aanbieders die bij de uitvoer van het plan betrokken kunnen worden. Wil je advies/ hulp bij het samenstellen van je programma voor volgend schooljaar? Bel of mail met Daniëlla Lemmens 075-6126336 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (hieraan zijn geen kosten verbonden).

CoördinatieBredeSchoolQuote_Drama.jpg
Naast planvorming, kunnen we eveneens de uitvoering van het plan op ons nemen.
We coördineren dan de Brede School-activiteiten voor jouw school en zijn de schakel zijn tussen school en aanbieders.
We vinden het essentieel om met de school in gesprek te blijven over de inhoudelijke kant van het Brede School-programma en om te werken binnen de visie van de school.
Stuur voor meer informatie een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel met 075-6126336 dan maken we een afspraak.

Lokale verenigingen en andere partijen
Zitten er in de buurt van de school partijen waarmee jullie graag willen samenwerken? FluXus ondersteunt jullie in de samenwerking met aanbieders die in
de culturele leefomgeving van de school zitten. Samenwerken met partners uit de omgeving van de school, maakt doorstroming van de leerling makkelijker!

Materiaalkosten
Het is mogelijk om via Fluxus de materialen voor de cursus te laten verzorgen (muziekinstrumenten, ipads etc.). We zorgen ervoor dat deze materialen op school worden gebracht en weer worden opgehaald. Bij beeldende activiteiten weten we uit ervaring dat scholen het prettig vinden als de docent voor de materialen zorgt, mocht je liever zelf voor de materialen zorgen laat ons dat dan even weten. Alle kosten staan vermeld bij de activiteiten.

Korte weetjesBredeSchoolQuote_Dans.jpg
- FluXus scoort op de evaluatieformulieren van de scholen gemiddeld een 9. Een blijk van tevreden scholen.
- FluXus gaat graag samen met de scholen om tafel zitten, om samen tot een plan te komen. Reactie van adjunct-directeur, bij een overleg op school: ”wat fijn dat jij er bent, nu weet ik dat het goedkomt.”
- Reactie van een directeur, bij een overleg op school: “Dat is een goed plan, past precies bij onze leerlingen, daar had ik zelf nooit aan gedacht”.
- We hebben ‘t afgelopen jaar meer dan 280 activiteiten voor scholen georganiseerd.

Voor meer informatie of vragen: Bel of mail met Daniëlla Lemmens 075-6126336, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Uitspraken van kinderen
“Een harp is eigenlijk net een mens, maar dan met mooie geluiden.” – T, 8 jaar
“Wat ik van de gamelan heb geleerd is dat ik naar mezelf moet luisteren en naar de anderen.” C, 9 jr
“Juf, later wordt u een engel.” C, 11 jaar
“Mijn dochter is geen hoogvlieger, maar door muziek zie ik haar opbloeien en er helemaal zin in hebben.”
“Opera is echt LEUK!” B, 8 jaar
“Als ik dans word ik blij.” D, 9 jaar
“Ik moest u bedanken van mijn moeder, want door drama ben ik leuker geworden.” W, 12 jaar
“Juf vindt u mij geen grote knapperd.” P, 4 jaar
“Ik wou graag een hond tekenen, maar toen ik begon kwam er opeens een vogel uit.” K, 9 jaar
“Hé… eigenlijk is dansen best stoer.”
 “Wij hadden samen een mooie dans verzint hè!” G, 4 jaar
“Eigenlijk best wel leuk om een slechterik te zin.” [tijdens de dramales]
“Bij toneel mag ik alles doen wat thuis vaak niet mag.”
“Meester, ik heb mijn eigen film gemaakt!”
Opmerking bij de bespreking van een grieks beeld: … “Nou, die staat er wel lekker relaxed bij”.

Deelnemende scholen

Deze Zaanse scholen doen inmiddels mee aan Muziek Maakt School:

Vanaf 2010-2011:
1. CBS Tamarinde (2 locaties: Schaarsven & Jonge Arnoldus) 
5. OBS de Voorzaan (2 locaties: Vissershop & Haven)

Vanaf 2015-2016: 
6. CBS Kleurenpracht

Vanaf 2016-2017: 
12. RKBS de Hoeksteen
15. OBS de Dijk (2 locaties: Oost & West) 
 
 

Docent uitgelicht: Patrick Sabel

Docent Patrick Sabel verzorgt bij FluXus HipHop, Street Dance en Jazz Dance lessen. Hij is nieuw in de Zaanstreek wordt vaste dansdocent voor de Rabo Talent Scout. Patrick kan veel stijlen aan en maakt graag choreo’s die hij op ieders niveau kan aanpassen.

Hij is jong en werkte jarenlang op scholen in de Amsterdamse Bijlmer. Sfeer, respect en dansplezier zijn de woorden die horen bij zijn les. Maar dat kan je natuurlijk van een danser het beste zien in een filmpje!

 

 

 

 

 

Doe een Rondje Cultuur

Wil je met een klas, een jaarlaag of een hele bouw een dag lang aan cultuur doen? Dat kan! Met het Rondje Cultuur bezoeken leerlingen in één dag drie of vier cultuurinstellingen, waar ze aan het werk gaan. Alle Zaanse kunst- en erfgoed instellingen doen mee.

//////////////

Zo zie jij bijvoorbeeld een film in De Fabriek, maakt een stop-motion video bij FluXus Beeldend en bezoekt een molen op de Zaanse Schans. Of je begint bij FluXus Muziek met een musicalzang-workshop, gaat daarna naar het Zaantheater voor een backstage-tour en een workshop improvisatietheater en sluit af met streetdance bij FluXus Theater & Dans. Bijna alle combinaties zijn mogelijk.


Zo’n dag levert meteen veel stof voor een CKV-dossier of een kunst-portfolio van de leerlingen. Kosten € 10,- per leerling.

Interesse?Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


Link naar video stop-motion Compaen 26 september 2014 (FluXus Facebook)


 

 

FluXus Onderwijs Update juli 2017

De tweede FluXus Onderwijs Update is een feit. In deze nieuwsbrief vind je onder andere informatie over de cursus Interne Cultuurcoördinator door FluXus, vertellen we over leren door drama met themascripts en geven we onze eerste 'Boekentip' voor op de camping, aan de rand van het zwembad, op het terras… En wat je absoluut niet mag missen is de komst van wetenschapsjournalist Mark Mieras op 11 oktober! Lees snel verder hoe je je kunt aanmelden voor zijn lezing over de noodzaak van kunst voor de ontwikkeling van de hersenen.

De training Interne Cultuurcoördinator in Zaandam!

In opdracht van schoolbestuur Zaan Primair organiseert FluXus incompany de cursus Interne Cultuurcoördinator. Zaan Primair geeft leerkrachten van andere besturen ook de gelegenheid om aan te sluiten bij deze cursus. De cursus Interne Cultuurcoördinator is door het Lerarenregister officieel erkend als opleiding. Het succesvol afronden levert de leerkracht 50 registeruren op.

De cursus Interne Cultuurcoördinator (ICC) geeft je meer zicht op waarom cultuureducatie belangrijk is voor leerkrachten, leerlingen ofwel: voor het onderwijs. En hoe je dit vorm geeft op school. Hoe komt dit tot uiting in het curriculum, bij de deskundigheid van het team en bij de samenwerking met je culturele omgeving? Wat gaat er op school gebeuren om ervoor te zorgen dat jullie visie op leren met cultuureducatie handen en voeten krijgt?

De twee gecertificeerde ICC-trainers van FluXus; Nicole Zijlemaker (kerndocent CMK en beeldend vakdocent) en Maaike Haas (voormalig ICC-trainer Plein C en nu Coördinator Onderwijs bij FluXus) nemen je mee in de mogelijkheden die er zijn om met je team en directie cultuureducatie vorm te geven op school. Creativiteitsontwikkeling, Cultuur in de Spiegel, het creëren van draagvlak, financiële mogelijkheden, een visie en ambitieniveau formuleren; het zijn de ingrediënten van het cultuurbeleidsplan dat je in les 8 hebt afgerond voor jouw school.

De ICC-basiscursus start op woensdag 6 september 2017 en wordt afgerond op 11 april 2018. Er is acht maal drie uur een bijeenkomst op woensdag van 14.00 tot 17.00 uur.

Data: 6 september 2017, 4 oktober 2017, 8 november 2017, 13 december 2017, 17 januari 2018, 14 februari 2018, 14 maart 2018, 11 april 2018 (uitreiking certificaat).

Zaan Primair scholen kunnen zich inschrijven via het bovenschoolse scholingsaanbod. Leerkrachten van andere scholen kunnen contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor meer informatie.  foto Femke van der Stoep

Van Lauren en de Liefde naar de Verkadezaal in Zaandam: Mark Mieras

Mark Mieras is gefascineerd door hersenen! Als wetenschapsjournalist praat hij in het NPO-programma Lauren en de Liefde mee over wat de roze wolk eigenlijk inhoudt, heeft hij een verklaring voor wat muziek doet met de hersenen, vertelt over het belang van spelen voor de mens, inmiddels zijn er vijftien drukken van zijn boek Ben ik dat? Op woensdagavond 11 oktober 2017 om 19.30 geeft hij bij FluXus aan de Westzijde te Zaandam een lezing: waarom is kunst nodig in onze huidige maatschappij?

In de wereld van kunstonderwijs is Mark Mieras een graag geziene gast; hij inspireert en duidt voor ons waarom kunsteducatie toch zo belangrijk is voor ons eigen brein, en zo broodnodig voor het brein. Waarom kunst een essentieel spel is om te overleven en waarom we kunsteducatie serieus moeten nemen. Een inspirerende lezing met wetenschappelijke onderbouwing waar jij bij kunt zijn!

Voor alle deelnemende personeelsleden van Agora en Zaan Primair maakt het bestuur het mogelijk om gratis naar de lezing van Mark Mieras te komen op woensdag 11 oktober 2017.
Vanaf 19.30 uur gaat de deur open, het programma start om 20.00 uur. De lezing duurt ca. 1,5 uur incl. vragen. Locatie: FluXus, Westzijde 148, Zaandam.

Leerkrachten van Zaan Primair kunnen zich aanmelden bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Agora-leerkrachten kunnen zich aanmelden via klantenservice@fluxus.nl en doorgeven dat ze van schoolbestuur Agora zijn. foto Hein van den Heuvel

MaakCircus

In de week van 23 mei hebben bijna 1000 leerlingen in de Zaanstreek meegedaan aan het MaakCircus. FluXus heeft deze activiteiten georganiseerd in het kader van de door het Platform Makereducation geïnitieerde ABC van het Maken. In deze week zorgden tal van organisaties door heel Nederland dat scholen kennis konden maken met Makereducatie: leren door zelf maken. Dat vinden we bij FluXus heel erg belangrijk; dáárom investeren we ook in een OntdekApp en een MaakCircus.

Kosteloos, of tegen een kleine materiaalvergoeding, konden scholen meedoen aan het MaakCircus. Het geluk van het zelf maken, creëren wat in je hoofd zit, ondersteunen we graag. FluXus ziet overeenkomsten in de skills die leerlingen kunnen ontwikkelen in techniek- én kunstonderwijs, bijvoorbeeld doorzettingsvermogen, creativiteit, samenwerken of het probleemoplossend vermogen. We gaan graag in gesprek met scholen die Makerspaces of hun techniekonderwijs willen ontwikkelen, op zoek zijn naar een combinatie in techniek- en kunstonderwijs of meer leerlinggestuurd willen werken.

Het enthousiasme tijdens en na het MaakCircus onder leerlingen, leerkrachten en kunst/techniekdocenten is groot. Met de twee laatste groepen wordt deze week geëvalueerd; ons doel is te onderzoeken hoe we het MaakCircus verduurzamen, zodat we nog meer leerlingen kunnen bereiken, hoe we beter aansluiten op de wens van de scholen en hoe we met het onderwijs in de Zaanstreek uitvinders en makers ondersteunen. Wordt vervolgd! foto Christian Arts

Leren met drama

Het speellokaal is veranderd in een prehistorisch landschap, schilderingen van dino’s hangen om ons heen. Groep 1-2 van juf Lisanne komt onder applaus van ouders en grootouders binnen. In een voorstelling van 20 minuten nemen de kleuters hun publiek mee naar de tijd van de dinosauriërs.

We zien een landschap waarin verschillende soorten dinosauriërs zich verplaatsen. De kleuters kunnen hun juf en het publiek precies vertellen wat het verschil tussen een Stegosaurus, een Tyrannosaurus Rex en een Triceratops is. In een dans zien we dinosauruseieren uitkomen. En er komt een grote meteoriet langs die een einde maakt aan het dinosaurustijdperk. Na afloop krijgen de kleuters een groot applaus en de trotse acteurs en actrices knuffelen nog even hun ouders. 

Op basisschool De Komeet wordt er binnen het project Cultuureducatie met Kwaliteit gewerkt met thema-scripts. Korte theaterstukken die deels leerstof- vervangend zijn. Vanuit een thema-script kunnen onderzoeksvragen gesteld worden. Na vier repetities volgt een presentatie voor ouders en een andere groep.

Inmiddels zijn er zo’n 25 thema-scripts ontwikkeld voor de groepen 1 t/m 8. Meer informatie? Neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., docent drama bij FluXus Onderwijs.
foto Marlous Bording

De OntdekApp in je school…

In de vorige FluXus Onderwijs Update hebben we het al genoemd: de OntdekApp is gelanceerd! Daarna heb je de App misschien ontdekt tijdens Popcorn van Plein C of de leerlingen zien ontdekken tijdens het door FluXus georganiseerde MaakCircus. Voor scholen die onder de besturen Zaan Primair en Agora vallen is het gebruik van de OntdekApp gratis. Een uniek aanbod! Om de OntdekApp volledig tot z’n recht te laten komen in de klas is een training hierin een vereiste.

De OntdekApp staat voor ontdekkend leren. Dit is soms moeilijk in schoolverband te organiseren, maar wel bijzonder belangrijk. Ook in een volle klas. Met de OntdekApp leren kinderen spontaan, waardoor de intrinsieke motivatie en betrokkenheid erg groot is: het principe van leerling gestuurd leren. Kinderen werken zelfstandig waardoor de onderwijstijd efficiënt wordt gebruikt. De leerkracht wordt in een coachende rol gezet en kan de kinderen optimaal en individueel begeleiden. Wetenschap, techniek en kunst worden ingezet als middel om creatieve ontwikkeling en probleemoplossend vermogen te stimuleren.

Kinderen worden gestimuleerd om te denken en te doen als kunstenaars. Dat wil zeggen dat zij de ruimte krijgen om op een niet lineaire manier met de OntdekApp te werken, net zoals dat gaat bij een creatief proces waarbij flink wat zijwegen worden genomen om dingen uit te proberen, te ontwikkelen, te veranderen, weg te gooien, opnieuw te bezien en meer informatie te vergaren om verder te komen…Van nature hebben kinderen de neiging om op deze manier te werken. Een breed aanbod moedigt kinderen aan om eigen combinaties te maken en eigen ontdekkingen te doen. De vaardigheden en kennis die ze binnen de OntdekApp opdoen worden direct ingezet voor het maken van een uitvinding, oftewel een oplossing zoeken voor een probleemstelling. Diversiteit in uitkomsten en gevonden oplossingen zijn het resultaat.

FluXus is bezig met het plannen van de OntdekApp-trainingen. Geef snel door welke teamleden van jouw school de training willen volgen. Deze training is geschikt voor max. 10 leerkrachten en wordt, waar mogelijk, afgestemd op de wens van de school ten aanzien van techniek- en maakonderwijs. Daarna kun je zo aan de slag met de OntdekApp! Neem contact op met Ester Stoelinga via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06-27876729 voor data en prijzen. foto Marcel Fraij

Verhaal & Atelier; een koppeling van literatuur en beeldende vorming

In de afgelopen jaren heeft een team van professionele beeldende vakdocenten van FluXus onder leiding van projectleider Nicole Zijlemaker het traject Verhaal & Atelier op diverse scholen in de Zaanstreek uiteengezet. We zijn trots op het resultaat: een inspirerend project om de leerlijn beeldend nieuw leven in te blazen. 

Het project biedt inspirerende workshops waarbij de leerkrachten vooral ervaren hoe materialen en technieken worden ingezet (DOEN!). Daarbij zijn er als handvatten voor elke bouw lesvoorbeelden om zelf in de klas meteen mee aan het werk te gaan. Hiermee kan de basis worden gelegd om met elkaar de leerlijn opnieuw vorm te geven, in het curriculum op te nemen en uiteindelijk, op een wijze die past bij de identiteit van de school, voort te bouwen op de kunstzinnige leerlijn beeldend.

Door de inhoudelijke koppeling met literatuur (elke les begint met een verhaal of gedicht ter inspiratie) legt het team de nadruk op het proces en de verbeelding van de leerlingen. Het beschouwen en reflecteren van en met kunst/elkaars werk een belangrijk onderdeel. Tevens worden leerkrachten tijdens het traject geïnspireerd in vakoverstijgend lesgeven.

Neem voor meer informatie contact op met Nicole Zijlemaker, FluXus Onderwijs: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06-46037937. foto Joanne Zegers

Mijn eerste orkest bij de Appeltjes van Oranje

Op 18 mei jl. vertrok er al om half 7 een bus met prachtig aangeklede, beetje zenuwachtige kinderen vanuit Zaandam naar het Paleis Noordeinde in Den Haag. Wat was er aan de hand? FluXus was gevraagd een muzikaal intermezzo te verzorgen tijdens de uitreiking van de Appeltjes van Oranje.

Het leek mij, Gertru Pasveer, een mooi plan om daar Mijn Eerste Orkest voor te vragen; een orkestje bestaande uit leerlingen van o.a. de basisscholen De Voorzaan, De Tamarinde, de Paus Joannes en De Gouw. Op deze scholen (en op inmiddels 22 scholen in Zaanstad) verzorgt Muziek Maakt School van FluXus onder schooltijd muzieklessen. Naschools spelen deze kinderen vaak samen in diverse orkestjes.
Mijn Eerste Orkest staat onder leiding van Ilse Eijsink en Mariëtte Gort.

Het werd een prachtige dag om nooit meer te vergeten. De kinderen hebben geweldig gespeeld en kregen de hele zaal mee. De koning, de koningin en prinses Beatrix zaten op de eerste rij! Na afloop werden de kinderen ontvangen door prinses Beatrix, die heel enthousiast over ze was. foto Bart Homburg

Marty kijkt uit naar het nieuwe schooljaar

In de animatiefilm CMK the Game speelt de kleine paarse alien Marty de hoofdrol. De film is gemaakt door het FluXus Productieteam ter promotie van het project Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK). Marty zal het nieuwe schooljaar ingezet worden tijdens de culturele lessen. Leerkrachten en leerlingen zullen Marty steeds vaker tegenkomen.

Marty is onze mascotte voor cultuureducatie. Hij staat symbool voor de leerling die tijdens zijn of haar basisschoolperiode ervaringen opdoet door cultuureducatie; verwondering, beleving, reflectie, je eigen talent ontdekken... Marty gaat met je mee op reis! Wil je alvast kennimaken met Marty? Bekijk CMK the Game alvast online.

De animatiefilm is gemaakt door het FluXus Productieteam, dat bestaat uit getalenteerde creatieve jongeren van 14 t/m 21 jaar, die samen met professionals opdrachten vervullen. Tekenen, schilderen, filmen, fotograferen, het maken van stop-motion-filmpjes en animaties, monteren en zelfs musiceren of acteren zijn vaardigheden binnen het team. Het is een unieke manier om talenten verder te brengen! Ben je benieuwd geworden naar het ProductieTeam bekijk de Facebook pagina. foto Monique Anrochte

Subsidieregeling cultuurbegeleider

Vanaf september 2017 kan er voor de Post HBO opleiding cultuurbegeleider door leerkrachten of door de school subsidie aangevraagd worden bij DUO. 

De subsidie dekt de opleidingskosten. Onder de opleidingskosten vallen het cursusgeld tot een maximum van €3.000,-, literatuur tot een maximum van € 175,-, reiskosten tot een maximum van € 300,- en vervangingskosten voor ten hoogste 72 uur. De regeling, die geldt voor opleidingen die starten vanaf september 2017, loopt van 2017-2021 en verschijnt in de zomer in de Staatscourant.

Ben je Interne Cultuurcoördinator (ICC’er) en heb je behoefte aan meer coachingsvaardigheden en inhoudelijke kennis op het gebied van cultuuronderwijs? In de post-hbo-opleiding Cultuurbegeleider leer je hoe je verschillende theoretische kaders van cultuureducatie met elkaar kunt verbinden en hoe je je team kunt begeleiden bij het implementeren van cultuureducatiebeleid. Meer informatie over de opleiding. foto Plein C

Boekentip!

Onze boekentip voor de komende zomermaanden; geeft je energie, brengt je inspiratie, staat bol van creativiteit en vertelt over de oorsprong ervan. Geschreven door Mihaly Csikszentmihalyi, hoogleraar psychologie en onderzoeker van de menselijke motivatie en bekend voorvechter van het Flow begrip.

Het boek Creativiteit, over Flow, schepping en ontdekking vertelt je meer over de mentale toestand, genaamd flow. Bij flow gaat een persoon volledig in zijn of haar bezigheden op. Deze toestand kenmerkt zich door de energie en activiteit echt op betreffende acties te richten, met volledige betrokkenheid. Kenmerkend zijn het hebben van een duidelijk doel, concentratie, directe feedback, persoonlijke controle, intrinsieke beloning en verlies van tijdsbesef.


Het boek geeft je het inzicht om je eigen maakproces en dat van anderen te herkennen. Wanneer zit jij (of een ander) in de flow?
Veel leesplezier en fijne vakantie! foto Linda Willemszoon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FluXus Onderwijs Update maart 2017

Welkom bij deze eerste onderwijs update

Het werk in het onderwijs groeit en door de realisatie van het Cultuurhuis, wat er nu echt gaat komen, neemt de taak van FluXus hierin toe. We zijn blij dat we met nieuwe programmacoördinator Maaike Haas het onderwijs nog beter kunnen bedienen. Voor het programma Muziek Maakt School blijft Gertru Pasveer coördinator. Deze nieuwsbrief biedt een klein overzicht van hoe we als FluXus bijdragen aan persoonlijke ontwikkeling in het onderwijs door cultuureducatie.

Harrie Swinkels - directeur FluXus

Even voorstellen…

afbeelding_Maaike_Haas.jpgSinds januari 2017 ben ik, Maaike Haas, Programmacoördinator Onderwijs bij FluXus. Een nieuwe functie voor FluXus, een bekende voor mijzelf vanuit mijn ervaring bij Plein C en Stichting Hart te Haarlem. Ik trof bij FluXus een team aan van cultuurexperts in dans, drama, muziek, beeldend, media en meer; gedreven en ervaren mensen die verder willen. 

De afgelopen weken hebben we geformuleerd hoe wij de professionalisering van cultuureducatie in de Zaanstreek willen versterken. Betere communicatie met onze partners in onderwijs en cultuur bijvoorbeeld, deze nieuwsbrief als eerste aanzet. Bedoeld voor een ieder die nieuwsgierig is naar samenwerken met FluXus. De mogelijkheden zijn divers; we praten over brede persoonsvorming op het Koraal, dansen een moderne Klompendans op de Komeet, lanceren een Ontdek App, geven ruimte aan talenten in de Brede School, produceren een film en ontvangen leerlingen voor een voorstelling uit het Cultuurmenu. FluXus en het onderwijs… wordt vervolgd!    fotografie Marcel Fraij

Samen actief voor duurzame cultuureducatie

De aanvraag voor het vervolgtraject van Cultuureducatie met Kwaliteit, waarin Fluxus de afgelopen jaren op 28 scholen in de Zaanstreek heeft ingezet op actieve kunstbeoefening voor elk kind, is gehonoreerd! Deelnemende scholen voor Primair Onderwijs uit de Zaanstreek kunnen met de nieuwe aanpak weer op ons rekenen voor het versterken van cultuureducatie.

Vrijwilligerswerk.jpg

De aanvraag voor het vervolgtraject 2017-2020, ingediend bij het Fonds voor Cultuurparticipatie, is gehonoreerd voor de aankomende vier jaar en zal voortbouwen op de intensieve samenwerking die al is opgebouwd. Met name de langdurige inzet en aanwezigheid van onze cultuurexperts en vakdocenten, het werken in alle lagen (in de klas, voor het team, met ICC en directie) op de school, de inzet op kennisbevordering van de groepsleerkracht en het maatwerk per school bleken de belangrijke succesfactoren. Een positieve inzet en kijk op draagvlak en verankering van onze partners in onderwijs en cultuur (de Zaanse schoolbesturen, ICC’ers en directies, maar ook de enthousiaste leerkrachten en leerlingen in de klas) hebben daar uiteraard ook toe bijgedragen.

Met de nieuwe subsidie-eisen gaan we vol enthousiasme verder het traject in . De aanpak van de trajecten zal wel een ander karakter krijgen, echter sluit goed aan op de huidige trajecten op de scholen. We bouwen voort op de huidige trajecten op de scholen, maar met meer nadruk op blijvende verankering van goede cultuureducatie. Een belangrijk punt voor de aanpak vanaf 2017 zal vanuit het advies van het Fonds voor Cultuurparticipatie zijn, dat vastlegging van cultuureducatie in het schoolplan wordt toegevoegd als algemene voorwaarde.

Hierbij zal de nadruk liggen op het ontwikkelen van visie op cultuureducatie die gedragen wordt door directie, icc en het team. Op basis van de visie bepalen we met de school welke stappen gezet gaan worden ten aanzien van bijvoorbeeld het curriculum, de deskundigheid van het team of de samenwerking met de culturele omgeving. FluXus gaat de samenwerking met een school aan met vooraf afgestemde plannen en afspraken. Dit voorjaar zal onze nieuwe Coördinator Onderwijs in overleg met de huidige CMK cultuurexperts van FluXus, de scholen bezoeken om te komen tot een solide samenwerkingsovereenkomst. Want samen werken aan een duurzame plek voor cultuureducatie in het onderwijs is onze basis! En dan het liefst ook nog heel actief ?

Altijd al over een rode loper willen lopen?

Dan is dit je kans! Op zaterdag 8 april gaat de animatiefilm CMK The Game in première bij FluXus aan de Klaas Katerstraat 7b. Inloop is vanaf half vier en om 16.15 uur vertonen we de korte animatiefilm, waarna een interview met de makers volgt. Rond kwart voor vier sluiten we af met een borrel en hapjes. 

Het FluXus ProductieTeam heeft een animatiefilm gemaakt over vier jaar Cultuureducatie met Kwaliteit op Zaanse basisscholen. Het ProductieTeam is op zoek gegaan naar de verbindende factor tussen theater, muziek, dans, drama, beeldend, media en techniek; creativiteit. In een game-setting laat de film zien wat het voor een samenleving betekent als er geen cultuur zou zijn. Ben je in de gelegenheid? Kom gezellig langs; jong en oud zijn welkom. 

De afdeling onderwijs gaf het FluXus ProductieTeam de opdracht tot het maken van de animatiefilm CMK The Game. Input, zoals filmpjes, quotes van leerlingen en interviews, werd gegeven door de vakdocenten die in het onderwijs werken aan Cultuureducatie met Kwaliteit,.
Het ProductieTeam bestaat uit getalenteerde creatieve jongeren van 14 t/m 21 jaar, die samen met professionals opdrachten vervullen. Tekenen, schilderen, filmen, fotograferen, het maken van stop-motion-filmpjes en animaties, monteren en zelfs musiceren of acteren zijn vaardigheden in het team. Het is een unieke manier om talenten verder te brengen!

Meerdere productiedagen heft het ProductieTeam aan de film gewerkt; ze overzien en doorlopen het gehele proces van animatie-film-maken zelf. Van het schrijven van het script tot de keuze voor muziek, van het maken van een storyboard tot het ontwikkelen van sets. De hoofdrol wordt gespeeld door het karakter Marty, die in verschillende levels kennis maakt met kunstdisciplines. Door quotes van leerlingen te verzamelen scoort Marty punten. Lukt het Marty om genoeg punten scoren om de wereld te redden van de ondergang?
Na de première zullen de film én Marty door FluXus Onderwijs ingezet worden bij cultuureducatie op scholen in de Zaanstreek.

“Zonder kunst zijn er geen tekeningen, geen toneelstukken, geen musea: zonder kunst is de helft van de wereld weg…” (Zaanse basisschool leerling)

Ben je benieuwd geworden naar het ProductieTeam? Bekijk de Facebook pagina

Presentatie Cultuurmenu 2017-2018

Op maandag 10 april presenteren we het nieuwe Cultuurmenu! Tijd en plaats: 15.30 uur bij FluXus aan de Westzijde 148 te Zaandam. Er is weer een mooie selectie gemaakt van theater-, dans- en muziekvoorstellingen die op allerlei locaties in de Zaanstreek gespeeld gaan worden.

Het aanbod in erfgoededucatie is komend jaar weer uitgebreid met een paar waardevolle programma’s en er is opnieuw een uitgebreid aanbod van workshops door kunstenaars en kunstdocenten op school. 

Nieuw is dat kunst- en erfgoedactiviteiten niet meer volgens een bepaalde verdeling gekozen hoeven te worden en dat je het budget (op basis van het aantal groepen) naar eigen inzicht kunt uitgeven. Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor de manier waarop je het Cultuurmenu kan inzetten. Op 10 april vertellen we je precies hoe het zit. En ook komen een paar aanbieders hun nieuwe kunst- en erfgoedprogramma’s presenteren.

Tip: plaats de link www.cultuurmenuzaanstreek.nl op de website van de school of in de schoolgids. Zo kunnen ouders, opa’s en oma’s de cultuurbeleving van hun (klein)kinderen in de Zaanstreek beter volgen!

Hoe breed is jouw school?

Heb je ons gespot op de informatiemarkt van Brede School-activiteiten op 22 maart? Of heb je ons juist gemist?
FluXus Onderwijs biedt een mooi aanbod voor leerlingen om naschools talenten te ontdekken en creativiteit te ontwikkelen. Onze folder met inspirerend aanbod heb je vast al ontvangen, maar FluXus biedt meer!

In onze folder vind je een aanbod van verschillende workshops met een korte beschrijving van wat je kunt verwachten. De meerwaarde van FluXus is dat we je als school kunnen ondersteunen in het vinden van een aanbod, ook op maat, en het maken van een plan dat past bij de leerlingen, de school en de buurt.

De basis is de identiteit van de school en de rol die cultuureducatie speelt bij het verwezenlijken van jullie doelen. Hoe kan het programma Brede School hieraan bijdragen? Wil je het aanbod verbinden aan het ontwikkelen van muzikale vaardigheden? Of denk je eerder aan het versterken van competenties in media-educatie? Denk breed en ga met ons in gesprek over het verbinden en versterken van cultuureducatie binnen- en buitenschools. Neem contact op met Daniëlla Lemmens via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

De OntdekApp is ontdekt…

Op 1 maart is de OntdekApp (www.ontdekapp.nl) gelanceerd tijdens een feestelijke middag in het Zaans Museum. Aanwezigen zijn aan de slag gegaan onder deskundige begeleiding van leerlingen uit groep 8 van basisscholen De Rietvink en De Lindenboom. De OntdekApp is een manier om vorm te geven aan techniekonderwijs in het primair onderwijs en is ontwikkeld in opdracht van FluXus en de schoolbesturen Zaan Primair en Agora door techniekkunstenaar Marcel Fraij.

De app is een webbased applicatie (werkt op alle computers, tablets en digiboards) waardoor leerlingen gemotiveerd worden om vanuit hun eigen drive oplossingsgericht bezig te zijn, samenwerking op te zoeken en ontdekkend te leren.
Scholen die onder de schoolbesturen Zaan Primair en Agora vallen kunnen gratis gebruik maken van de app, nadat de leerkrachten de bijbehorende training hebben gevolgd.

Ben je geïnteresseerd in het vormgeven van techniekonderwijs op je school volgens de richtlijn die OC&W heeft vastgesteld in Techniek 2020? Met de OntdekApp als startpunt denken we graag met je mee over 21st Century Skills , Makereducatie , ontdekkend en onderzoekend leren om te komen tot een curriculum dat bij school, team en leerling past.
Wil je meer weten over de mogelijkheden die FluXus je kan bieden? We organiseren op korte termijn twee middagen waarop we in zullen gaan op vraag en aanbod in techniekonderwijs. Hier kun je met elkaar en met ons in gesprek over de ambities en mogelijkheden voor jouw school. Houd onze Facebook en je mailbox in de gaten voor meer informatie.

Of neem nu al contact op met Ester Stoelinga, die ervaring heeft in het vormgeven van leerlijnen techniek en beeldend, trainer en ontwikkelaar maakonderwijs is bij ABC (Onderwijsbegeleidingsdienst in Amsterdam) en twee keer het Amsterdam Makerfestival heeft georganiseerd met onder andere een educatietraject voor PO en VO. Ester kun je bereiken via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06-27876729. En like ons alvast op Facebook. (fotografie Marcel Fraij)

Presentaties Muziek Maakt School

Eind januari/begin februari werd de eerste periode van dit schooljaar van Muziek Maakt School op alle (20!) scholen afgesloten door een presentatie aan de ouders en de leerlingen. Altijd weer een feest! Al die kinderen die er op hun mooist uitzien en hun uiterste best doen om te laten horen wat ze de afgelopen zestien weken hebben geleerd. De kinderen zijn inmiddels allemaal weer begonnen aan de tweede periode op hun nieuwe instrument. Ik verheug me nu alweer op de volgende presentaties in juni.

Plein C in Wormer!

De ICC netwerkdag door Plein C vindt dit jaar plaats in Wormer! Op 31 mei zal deze dag van 13.00 tot 17.00 uur in het teken staan van GELUK. Locatie: Pakhuisplein in Wormer. Meld je je voor 1 april aan, dan krijg je korting! 

We netwerken graag met je mee. Teamleden van FluXus Onderwijs zullen dan ook aanwezig zijn.

FluXLab: techniek en creativiteit verbinden

FluXus onderzoekt de mogelijkheden voor het opzetten van een FabLab, ofwel een FluXLab. Dit lab is een creatieve ruimte en biedt mensen, jong en oud, de mogelijkheid te werken met moderne apparatuur als 3d-printers, vinylcutters, scanners, plotters, etc.etc. Je kunt hier bijvoorbeeld experimenteren, samenwerking opzoeken, kennis delen of prototypes uitwerken. 

Interesse? Zoek ons op, op PET Zaanstad. Hier zijn we aanwezig om te werken aan een community voor deze nieuwe maakplaats. Meer weten of ken je iemand die hierin geïnteresseerd zou kunnen zijn? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Gezocht: Zangtalent

Ik zoek nog een paar zangers en zangeressen, die met de Rabo Talent Scout willen meedoen. De groep is nog niet vol en start binnenkort.

Ken jij leerlingen die iets doen met zang? Laat het me weten, ik neem het contact dan van je over. Geef zangtalent bij jou op school deze prachtige kans.

Mail me viaDit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of sms/app me op 06 421 33 920.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muziek Maakt School

Muziek Maakt School (MMS)

Muziek Maakt School is een muziekonderwijstraject voor kinderen uit het basisonderwijs in de Zaanstreek en heeft als doel musiceren voor ieder kind mogelijk te maken. Inmiddels werken 22 basisscholen (26 locaties) uit de Zaanstreek mee aan Muziek Maakt School.
Muziek Maakt School is rond 2010 ontstaan vanuit de overtuiging dat alle kinderen recht hebben op muziek

Presentatie-plusklassen-topklassen-voorzaan-juni-2013-17-web.jpgfoto-2-voor-artikel.JPGfoto--voor-artikel-web.jpg
 

 

 


Organisatie
Gertru Pasveer: Projectleider
Erik van Deuren: Artistiek Leider
Ilse Eijsink: Senior-Coördinator

Het docententeam van Muziek Maakt School bestaat uit circa 30 gekwalificeerde docenten.
Aangezien goede communicatie voor MMS erg belangrijk is, werkt er op iedere school een coördinator als vast aanspreekpunt.

Curriculum
In het meest ideale geval omvat MMS een doorgaande leerlijn van groep 1 t/m groep 8.

De werkwijze van MMS is grotendeels geïnspireerd door de muzikale filosofie van de Hongaarse componist Zoltán Kodály (1882-1967).

“Culture cannot be taken over like an apartment, furniture or clothing.
Each generation has to study it and experience it afresh.” – Zoltán Kodály

Alle aspecten van de muziek (toonhoogte, ritme, improvisatie, compositie, notatie, tactus en coördinatie) komen aan bod. Het innerlijk gehoor en voorstellingvermogen wordt ontwikkeld. Handzingen en solmiseren zijn belangrijke onderdelen. MMS gaat ervan uit, en dat is inmiddels ook wetenschappelijk bewezen, dat bijna alle kinderen muzikaal geboren worden. Als deze muzikaliteit niet wordt aangesproken, geprikkeld en ontwikkeld, dan verliezen kinderen dit talent. MMS wil dit helpen voorkomen. Na vier jaar ‘Hallo Muziek’ kunnen de kinderen zuiver en meerstemmig zingen, gecompliceerde ritmische patronen uitvoeren, durven ze de groep te leiden, durven ze te bewegen op muziek etc. Kortom: deze kinderen zijn uitgerust met handvatten om hun creativiteit een uitweg te kunnen geven. Zij zijn, ook motorisch, klaar voor de volgende stap: instrumentale lessen.

Wij geloven er niet in dat kinderen onder schooltijd in grote groepen een instrument goed kunnen leren bespelen. MMS vindt het echter wel belangrijk om ze kennis te laten maken met instrumenten uit de drie parameters van de muziek: melodie, harmonie en ritme.
Van groep 5 tot en met groep 8 wordt de klas verdeeld in twee groepen van maximaal 15 kinderen. Gedurende 16 weken krijgt de ene helft van de kinderen drie kwartier in de week les op bijvoorbeeld gitaar en de andere helft op bijvoorbeeld viool. Na die 16 weken (zo rond eind januari) laten ze aan elkaar horen wat zij geleerd hebben en daarna wisselen ze van instrument. De kinderen mogen de instrumenten niet kiezen. Dat doet MMS voor ze. Als de school het hele pakket afneemt, dan komen de kinderen in aanraking met 8 verschillende instrumenten!
Als zij een bepaald instrument heel erg leuk vinden, dan probeert MMS samen met de school een route te vinden om deze kinderen verder te begeleiden in hun muzikale carrière.

De instrumenten waar wij nu mee werken zijn: viool, dwarsfluit, trompet, klarinet, saxofoon, saz, gitaar, keyboard, cello, ukelele, gamelan, djembé, harp, slagwerk.
Naast de instrumentale lessen krijgt de hele groep ook nog een half uur in de week Hallo Muziek lessen, zodat de geleerde muzikale vaardigheden verder ontwikkeld worden.

Ingroeimodel
Muziek Maakt School adviseert om het eerste jaar van samenwerking te starten in de groepen 1/2. Het jaar daarop wordt dit uitgebreid t/m groep 4. Het verdere curriculum wordt in overleg met de school vastgesteld.

Instrumenten
MMS werkt met een instrumentendepot. Deze instrumenten zijn deels aangeschaft op basis van subsidies en schenkingen. Daarnaast wordt er van de scholen een eenmalige bijdrage gevraagd, afhankelijk van het model waarvoor gekozen wordt.

Naschoolse aanbod
FluXus is één van de aanbieders in het Brede School aanbod. De leerlijn die binnenschools in gang gezet is, kan verbonden worden aan een naschools traject.

Cursussen die MMS hiervoor aanbiedt zijn:

Muziekavontuur 1.0
Doelgroep: Groep 1&2
Maximaal aantal leerlingen: 15
Lesinformatie: 6 lessen van 60 min.
Materiaalkosten: €1 per leerling per les

Muziekavontuur 2.0
Doelgroep: Groep 3 & 4
Maximaal aantal leerlingen: 15
Lesinformatie: 6 lessen van 60 min.
Materiaalkosten: €1 per leerling per les

Schoolorkest
Doelgroep: Groep 5 t/m 8. De kinderen kunnen meespelen in het orkest op het instrument waarop ze binnenschools les hebben (gehad).
Maximaal aantal leerlingen: 10
Lesinformatie: 15 lessen van 45 min.
Materiaalkosten: €1 per leerlingen per les

Kinderkoor
Doelgroep: Groep 3 t/m 5.
Maximaal aantal leerlingen: 15
Lesinformatie: 15 lessen van 45 min.
Materiaalkosten: €10 totaal

Schoolkoor
Doelgroep: Groep 6 t/m 8.
Maximaal aantal leerlingen: 15
Lesinformatie: 15 lessen van 45 min.
Materiaalkosten: €10 totaal

Plusklassen Instrumentaal
Doelgroep: Groep 5 t/m 8.
Maximaal aantal leerlingen: 8
Lesinformatie: 15 lessen van 60 min.
Materiaalkosten: €1 per leerlingen per les

Naschools aanbod buiten de Brede School
MMS docenten kunnen ook op de schoollocatie worden ingezet voor verdiepende instrumentale lessen. De kosten hiervoor worden gedragen door de ouders. Hiervoor kan een beroep gedaan worden op Meedoen Zaanstad. 

logo-MMS.jpgContactgegevens
Gertru Pasveer
FluXus Muziekschool
Westzijde 148
1506 EK Zaandam

075-6504866
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

Deelnemende scholen

Muziek Maakt School


Muziek Maakt School (MMS) is zeven jaar geleden ontstaan vanuit de overtuiging dat alle kinderen recht hebben op muziek. Het docententeam van Muziek Maakt School bestaat uit circa 30 gekwalificeerde docenten. Aangezien goede communicatie voor MMS erg belangrijk is, werkt er op iedere school een coördinator als vast aanspreekpunt.

Curriculum
In het meest ideale geval omvat MMS een doorgaande leerlijn van groep 1 t/m groep 8. De werkwijze van MMS is grotendeels geïnspireerd door de muzikale filosofie van de Hongaarse componist Zoltán Kodály (1882-1967). Alle aspecten van de muziek (toonhoogte, ritme, improvisatie, compositie, notatie, tactus en coördinatie) komen aan bod. Het innerlijk gehoor en voorstellingvermogen wordt ontwikkeld. Handzingen en solmiseren zijn belangrijke onderdelen.

MMS gaat ervan uit, en dat is inmiddels ook wetenschappelijk bewezen, dat bijna alle kinderen muzikaal geboren worden. Als deze muzikaliteit niet wordt aangesproken, geprikkeld en ontwikkeld, dan verliezen kinderen dit talent. MMS wil dit helpen voorkomen. Na vier jaar ‘Hallo Muziek’ kunnen de kinderen zuiver en meerstemmig zingen, gecompliceerde ritmische patronen uitvoeren, durven ze de groep te leiden, durven ze te bewegen op muziek etc. Kortom: deze kinderen zijn uitgerust met handvatten om hun creativiteit een uitweg te kunnen geven. Zij zijn, ook motorisch, klaar voor de volgende stap: instrumentale lessen.

Wij geloven er niet in dat kinderen onder schooltijd in grote groepen een instrument goed kunnen leren bespelen. MMS vindt het echter wel belangrijk om ze kennis te laten maken met instrumenten uit de drie parameters van de muziek: melodie, harmonie en ritme.

Van groep 5 tot en met groep 8 wordt de klas verdeeld in twee groepen van maximaal 15 kinderen. Gedurende 16 weken krijgt de ene helft van de kinderen drie kwartier in de week les op bijvoorbeeld gitaar en de andere helft op bijvoorbeeld viool. Na die 16 weken (zo rond eind januari) laten ze aan elkaar horen wat zij geleerd hebben en daarna wisselen ze van instrument. De kinderen mogen de instrumenten niet kiezen. Dat doet MMS voor ze. Als de school het hele pakket afneemt, dan komen de kinderen in aanraking met 8 verschillende instrumenten!

Als zij een bepaald instrument heel erg leuk vinden, dan probeert MMS samen met de school een route te vinden om deze kinderen verder te begeleiden in hun muzikale carrière. De instrumenten waar wij nu mee werken zijn: viool, dwarsfluit, trompet, klarinet, saxofoon, saz, gitaar, keyboard, cello, ukelele, gamelan, djembé, harp, slagwerk. Naast de instrumentale lessen krijgt de hele groep ook nog een half uur in de week Hallo Muziek lessen, zodat de geleerde muzikale vaardigheden verder ontwikkeld worden.

Ingroeimodel
Muziek Maakt School adviseert om het eerste jaar van samenwerking te starten in de groepen 1/2. Het jaar daarop wordt dit uitgebreid t/m groep 4. Het verdere curriculum wordt in overleg met de school vastgesteld.

Kosten
Hallo Muziek per groep per schooljaar (32 weken) €1.000
Instrumentaal per groep per schooljaar (32 weken) €3.400

Instrumenten
MMS werkt met een instrumentendepot. Deze instrumenten zijn deels aangeschaft op basis van subsidies en schenkingen. Daarnaast wordt er van de scholen een eenmalige bijdrage gevraagd, afhankelijk van het model waarvoor gekozen wordt.

Naschoolse aanbod
FluXus is één van de aanbieders in het Brede School aanbod. De leerlijn die binnenschools in gang gezet is, kan verbonden worden aan een naschools traject.
Cursussen die MMS hiervoor aanbiedt zijn:

Muziekavontuur 1.0
Doelgroep: Groep 1&2
Maximaal aantal leerlingen: 15
Lesinformatie: 6 lessen van 60 min.
Materiaalkosten: €1 per leerling per les

Muziekavontuur 2.0
Doelgroep: Groep 3 & 4
Maximaal aantal leerlingen: 15
Lesinformatie: 6 lessen van 60 min.
Materiaalkosten: €1 per leerling per les

Schoolorkest
Doelgroep: Groep 5 t/m 8. De kinderen kunnen meespelen in het orkest op het instrument waarop ze binnenschools les hebben (gehad).
Maximaal aantal leerlingen: 10
Lesinformatie: 15 lessen van 45 min.
Materiaalkosten: €1 per leerlingen per les

Kinderkoor
Doelgroep: Groep 3 t/m 5.
Maximaal aantal leerlingen: 15
Lesinformatie: 15 lessen van 45 min.
Materiaalkosten: €10 totaal

Schoolkoor
Doelgroep: Groep 6 t/m 8.
Maximaal aantal leerlingen: 15
Lesinformatie: 15 lessen van 45 min.
Materiaalkosten: €10 totaal

Plusklassen Instrumentaal
Doelgroep: Groep 5 t/m 8.
Maximaal aantal leerlingen: 8
Lesinformatie: 15 lessen van 60 min.
Materiaalkosten: €1 per leerlingen per les

Naschools aanbod buiten de Brede School
MMS docenten kunnen ook op de schoollocatie worden ingezet voor verdiepende instrumentale lessen. De kosten hiervoor worden gedragen door de ouders. Hiervoor kan een beroep gedaan worden op Meedoen Zaanstad.

Organisatie
Gertru Pasveer: Projectleider
Erik van Deuren: Artistiek leider
Ilse Eijsink: Senior Coördinator

Contactgegevens
Gertru Pasveer
FluXus Muziekschool
Westzijde 148
1506 EK Zaandam
Tel: 075-6504866
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

 

Onder schooltijd

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van en met FluXus voor actieve kunstbeoefening tijdens schooltijden? Bel of mail met Daniëlla Lemmens 075-6126336 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Onderwijs Update december 2018

Nu alvast een kerstkadootje! Vanaf 2019 gaat FluXus Centrum voor de kunsten ervoor zorgen dat álle scholen voor Primair en Voortgezet Onderwijs 16 uur per jaar gebruik kunnen maken van een Cultuurexpert.
Dit houdt in dat je als school bij FluXus een aanspreekpunt hebt als het gaat om advies en ondersteuning bij het ontwikkelen van cultuuronderwijs op jouw school.
Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het formuleren van visie en beleid op cultuuronderwijs.
  • Het vormen van een samenhangend cultureel programma met de mogelijkheden die er in Zaanstad zijn.
  • Onderwijsvernieuwing: we kunnen je helpen bij het vinden van de culturele partners waarmee je wilt samenwerken om de ambities van jouw school te realiseren.

Benieuwd naar alle mogelijkheden? Mail, bel of app met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. – Programmacoördinator Onderwijs bij FluXus of bel 06-41831923.


Dans-en-de-Taal
Logo tel mee met taal

Op 31 oktober vond in Assendelft de conferentie Tel Mee met Taal plaats. De directe aanleiding daartoe was het hoge percentage laaggeletterden in de Zaanstreek: maar liefst 18 procent…
Op die dag heeft een groot aantal instanties uit de Zaanstreek het Convenant Laaggeletterdheid ondertekend, waaronder ook de scholenkoepels.
Uit recent onderzoek is gebleken dat er een sterke koppeling bestaat tussen beweging en de verwerving van taal. Voor FluXus is de koppeling aan dans voor de hand liggend. Cultuurexpert Aga de Wit van FluXus is samen met bovenschools taalcoördinatoren van Zaan Primair en Agora aan het onderzoeken hoe we in het onderwijs de koppeling tussen taal en beweging, ofwel dans, kunnen versterken.

Naast de input van de bovenschoolse taalexperts is er ook dansexpertise aangetrokken. De werktitel van het project is Dans-en-de Taal en bevindt zich nog in de oriënterende fase. We houden je op de hoogte!

Toch al wat meer informatie? Mail Aga de Wit.


Cultuurcoördinatoren van Zaan Primair in FluXlab
Op 20 november kwamen zo’n twintig icc-ers van Zaan Primair bij elkaar in het FluXlab. Wat ze daar gingen doen wisten ze nog niet precies. Van hun bovenschoolse icc’er Annemieke Leusen hadden ze alleen de opdracht gekregen een tekening digitaal aan te leveren die bestond uit 1 lijn, met als thema Feest.
FluXlab
Daan Uttien van het FluXlab bewerkte de tekeningen tot bestanden die geschikt waren voor de lasersnijder en sneed uit hout een tafel vol geweldige tekeningen die de icc-ers konden bewerken tot kerstboomversieringen.
De icc-ers gingen aan de slag met plakvinyl, verfstiften, LEDlampjes en knoopcelbatterijen. Ondertussen kregen ze van Cultuurexpert Ester Stoelinga een rondleiding door het FluXlab, met uitleg over de machines en de verschillende lesmogelijkheden in het FluXlab, maar ook op school.
Ook kregen ze een korte toelichting op de zgn Challenge-werkmethode; een manier om binnen afgebakende stappen vorm te geven aan onderzoekend leren binnen thema’s en projecten. Na twee uur lag de tafel bezaaid met geweldige kerstboomdecoraties!

Om de icc’ers ook een kans te geven hun school ( met 1 groep) kennis te laten maken, biedt Annemieke Leusen vijf klassen van Zaan Primair- scholen de mogelijkheid aan om in een gratis workshop de mogelijkheden in het FluXlab te ervaren.

Wil je ook graag kennismaken met het FluXlab? Neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., wie weet bemachtig je de laatste gratis workshop. Voor alle andere informatie over het FluXlab kun je contact op nemen met Ester Stoelinga.

Wat kunst met je doet: sturen op geluk
Geluk
Op 26 november werd door Plein C een symposium over geluk georganiseerd. Om actief met geluk aan te slag te gaan, is het belangrijk eerst te weten wat geluk precies is. En de aanname dat kunst en cultuur bijdragen aan het geluksgevoel…klopt die eigenlijk wel?

Emma Pleeging, onderzoeker bij EHERO (Erasmus Happiness Economics Research Organisation) legt uit dat geluk een verbindend thema is: onderzoek wijst uit dat kunst en cultuur inderdaad een boost kunnen geven aan het geluksgevoel. Een van de onderzoeken die Pleeging aanhaalt stelt bijvoorbeeld dat het bezoeken van één culturele activiteit per jaar qua geluksgevoel gelijk staat aan een loonsverhoging van € 1250. Daarnaast is er sprake van een positieve cirkel: kunst maakt mensen gelukkiger en gelukkige mensen zoeken kunst meer op.

Hoe werkt kunst dan precies op ons gemoed?
‘Kunst beïnvloedt het brein, het bevordert de plasticiteit en daarmee de gezondheid van de hersenen,’ legt Emma Pleeging uit. ‘Daarnaast zijn mensen altijd op zoek naar een balans tussen activatie en ontspanning en kunst daagt mensen op een fijne manier uit.’ Moet het dan altijd om mooie kunst gaan, om een esthetische ervaring, vragen we ons dan af? Volgens Emma is dat absoluut niet het geval. ‘Een goede balans tussen positieve en negatieve ervaringen maakt op den duur gelukkiger. Dus kunst die schuurt, lelijk is of ongemakkelijk maakt, kan op de lange termijn juist van positieve invloed zijn.’

Kortom er is nog een wereld te winnen voor ons en zeker ook in het onderwijs. Daar kunnen we met kunst en cultuur een bijdrage leveren aan het geluk van de leerlingen, nu en later als ze volwassen zijn.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., Programmacoördinator Zorg & Welzijn bij FluXus

Bij kerstwens kleinHet team onderwijs van FluXus:
Aga, Els, Nicole, Yvette, Fred, Daniëlla, Ester en Maaike,
wensen jullie allen FIJNE KERSTDAGEN en een GELUKKIG 2019 toe!

Onderwijs Update februari 2018

Waar ik jullie attent op wil maken

Het Fonds voor Cultuurparticipatie wil samen met het ministerie van OCW graag weten wat de landelijke stand is van zaken rondom cultuureducatie in het primair onderwijs. Op 5 februari ontvangen directeuren dan ook de landelijke monitor cultuureducatie in de mailbox. Door deze vragenlijst komt er meer zicht op de stand van zaken met betrekking tot cultuureducatie. Hierdoor kan de overheid, maar zeker FluXus activiteiten nog beter afstemmen op de behoeftes, vragen en wensen van het PO!

Maaike Haas, Programmacoördinator Onderwijs

Opera-project leeft op De Golfbreker

Mede door de betrokkenheid van de leerkrachten Monique en Josien zie foto, leeft opera op De Golfbreker. De lokalen zijn omgetoverd in Japanse sferen, van kostuums tot rekwisieten. De vakdocenten zijn met de leerlingen mee geweest op excursie naar de Nationale opera in het kader van bildung. De leerlingen van de talentenklas theater en media zijn enthousiast begonnen met de voorbereidingen van deze bijzondere samenwerking.

Yvette Schenker en Linda Willemszoon, FluXus Onderwijs

Spetterende aflsluiting Dj-cursus Brede school

Na 6 weken hard oefenen was het zover. De beginnende dj’s die via Plan Brede wijk meededen aan de brede schoolactiviteit DJ sloten op zondag 17 december hun cursus op een feestelijke manier af in poppodium de FluX. Plan brede wijk is een initiatief van de scholen in Assendelft en Krommenie in samenwerking met Tinteltuin, waarbij het gaat om wijkgerichte activiteiten.

Een van hun activiteiten was de DJ-cursus die door FluXus geregeld was. DJ Lars Rimmelzwaan heeft 6 weken met 3 groepen leerlingen gewerkt op verschillende locaties in Assendelft en Krommenie. De serie werd afgesloten met het debuutoptreden van alle leerlingen in poppodium de FluX in Zaandam. Goed voorbereid stonden ze allemaal klaar, met hun muziek en plannen in de aanslag. Op het podium met licht en rook straalden alle dj’s. Het aanwezige publiek ging uit zijn dak.
Trotse ouders blije kinderen en een heel tevreden coördinator. Voor de kinderen was het een overwinning.. Je moet maar durven. Het was spannend vereiste moed en doorzetting, op zoek naar de grenzen van hun veilige comfortzone. En een enorme trots als ze het podium afstapten. Bin there, done that. Tjakka! Een geslaagd project dat vraagt om een vervolg.

Daniëlla Lemmens, FluXus Onderwijs

Subtitel: Makerspace op Het Schatrijk

Op het Schatrijk wordt een echte makerspace gemaakt. Directeur Marc van der Geer realiseerde al een bijzondere natuurspeeltuin rondom de school en kooklessen van ouders. Nu volgt een makerspace waar naast ontwerpen veel aandacht is voor ambacht en de sociale grondslag van makerspaces: het delen van kennis en vaardigheden en samenwerken. De invulling van de lessen sluit aan op de ankerpunten van de school: uitdagend onderwijs en vakmanschap. Samen met Ester Stoelinga (FluXus) bedenkt Marc hoe de makerspace kan worden ingericht, welke materialen en gereedschappen nodig zijn en hoe de lessen vorm krijgen. Twee kunstenaars (ouders van leerlingen) denken mee over de pilot, een zgn snelkookproject waar de leerlingen een week lang worden ondergedompeld in maakeducatie. Na de pilot wordt de makerspace een vast onderdeel van het lesprogramma van de leerlingen.
Je kan natuurlijk ook aan de slag met maakeducatie zonder zo’n prachtig lokaal. Samen met Ester kun je een plan bedenken dat aansluit op de wensen en mogelijkheden van jouw school.

Ester Stoelinga, FluXus Onderwijs



Subtitel: Projecten CMK

Er wordt nog steeds met veel enthousiasme cultuureducatie in allerlei vormen ontwikkeld op de CMK scholen door en samen met de afdeling Onderwijs van FluXus. Een nieuwsflits:
In het nieuwe jaar start vakdocent Drama Majanka Fröhlich (bij de meesten onder ons bekend van de prachtige musicalproducties van FluXus) een CMK kunsttraject Drama bij Dynamica Speciaal Onderwijs (Locatie Molenwerf) in nauw overleg met de accounthouder, het team en de ICC’er Colette Brouwer. Waarbij de nadruk ligt op samen met het team in workshops passend aanbod te ontwikkelen. De nadruk ligt op handvaten die blijven staan en waar de leerkrachten zelf later ook verder mee aan het werk kunnen. Door ook aandacht te geven aan muziek en dans vormt het een mooie aanvulling op het muziektraject waar Dynamica XL mee start in het nieuwe jaar vanuit de impulsregeling Muziek….

Kunst vakdocent Wendie Hoenders start in 2018 op de Saenparel met een beeldend traject dat helemaal toegespitst is op Tekenonderwijs. Door lessen en coaching van leerkrachten in de klas, leren de leerlingen aan de hand van zogenaamde ‘tekenverhalen’ zich met diverse materialen vanuit de leerlijn SLO met hun eigen fantasie en vormentaal te uiten op papier. Nadruk ligt bij dit traject op het ambacht. Samen met ICC’er Sabine Fritsen wordt coaching in alle klassen gegeven. En dat sluit mooi aan op het traject waarbij de afgelopen jaren veel expertise op materialen en technieken de school in is gebracht door het team van Verhaal & Atelier met de DOE workshops Beeldend.
In januari en februari gaan drama docente Aga de Witt en muziekdocente Jula Aimee op CMK school De Rank hun operatraject ondersteunen middels workshops en lessen. Jula zal met haar basisworkshop zang en de bijbehorende handvaten het veel en regelmatig oefenen met zang De Rank in brengen. Zij werkt op basis van de leerlijn SLO en met de handvaten vanuit het CMK project ‘Verhaal & Atelier ‘. Waarbij het verhaal uiteraard in een lied zit! En vanuit deze basis het thema opera nog meer verdieping krijgt in de doorgaande kunstzinnige leerlijn van ICC’er (en aankomend Cultuurbegeleider) Margot Hondema.

Verder zijn onze accounthouders van andere CMK scholen met directie en team samen veel in gesprek en aan het werk met de vragen die tot meer helderheid op een visie leiden: Waarom willen wij cultuureducatie? Hoe? En uiteindelijk: Wat kiezen wij uit het grote aanbod? Visie workshops worden ondersteund vanuit FluXus, maar ook de begeleiding daarna... Hoe gaan we deze visie nu vormgeven en welke rol gaat cultuureducatie vervullen? Een mooie heldere basis om samen op door te werken in 2019!

Nicole Zijlemaker, FluXus Onderwijs

Subtitel: Muziek Maakt School!

Toekenning impuls subsidie
De subsidieaanvragen om een lange leerlijn muziek te implementeren in de school is gehonoreerd voor obs De Spiegel, obs de Gouw en cbs de Tamarinde (Panneroodstraat)!
Dit betekent dat wij op deze scholen verder kunnen (de Gouw en de Tamarinde) en kunnen beginnen (de Spiegel) met Muziek Maakt School. Zo geweldig dat onder meer dankzij deze subsidiemogelijkheid wij al op 22 scholen (26 locaties) duurzaam muziekonderwijs kunnen verzorgen!

 

Presentaties
Vanaf deze week vinden op alle Muziek Maakt Scholen de presentaties weer plaats. De presentaties sluiten het eerste semester af. Na de presentaties worden de instrumenten nagekeken en vindt de wisseling plaats. Alle kinderen krijgen dan de volgende 16 weken les op een nieuw instrument. De kinderen presenteren zich voor de ouders en voor de andere klassen. Het is altijd weer een feest om dit mee te maken en om te zien met hoeveel plezier de kinderen muziek maken en hoe trots zij zijn!

Gertru Pasveer, Programma-coördinator Muziek
Projectleider Muziek Maakt School

 

Onderwijs Update november 2017

Een verdrietig begin dit schooljaar; tijdens de zomervakantie zijn we onze lieve collega Yvonne Slagboom, projectmedewerker Cultuurmenu, verloren. Een lege plek op onze afdeling. Dankbaar ben ik Els van Alfen, die samen met Fred Tuinder, ervoor heeft gezorgd dat het Cultuurmenu 'gewoon' is doorgegaan. Wat een veerkracht binnen onze afdeling. Niet veel later nog een verschrikkelijk bericht: viooldocente Carolien Heinen overlijdt bij een verkeerongeval. De traan en de lach; we verwelkomen ook een nieuwe directeur. Otto Berg is per 1 november fulltime aan de slag bij FluXus.

Deze Update brengt je een verslag van de inspiratielezing van Mark Mieras, vertelt je over de mogelijkheden rond opera voor de jongste groepen en het vormgeven van maakeducatie voor scholen. We slui ten af met een dankbaar bericht van de leerlingen van De Golfbreker.

Maaike Haas
Programmacoördinator Onderwijs

Muziek Maakt School!

Tot ons grote verdriet is viooldocente Carolien Heinen, die ook werkzaam was op veel basisscholen in Zaanstad bij het programma Muziek Maakt School, door een noodlottig ongeval in de nacht van 28 op 29 oktober overleden.

Op 2 november was er op de Muziekschool van FluXus de mogelijkheid om afscheid van haar te nemen. Veel directeuren, leerkrachten en kinderen van de basisscholen waarop zij werkte zijn langs geweest. Ook waren er veel tekeningen van kinderen, bloemen en mooie kaarten. Wij, maar zeker ook de familie was hierdoor enorm geraakt.

Gertru Pasveer
projectleider Muziek Maakt School

Buiten de lijntjes kleuren met Mark Mieras

Inspiratie en nieuwe inzichten in hoe belangrijk kunst is voor de ontwikkeling van het brein van kinderen: dat bracht de lezing van Mark Mieras bij FluXus op 11 oktober. De wetenschapper was uitgenodigd door FluXus in samenwerking met schoolbesturen Agora en Zaan Primair. Wat leer je eigenlijk als je buiten de lijntjes mag kleuren..?

In de inleiding benadrukte Mieras dat kunst als uitingsvorm van alle tijden is met als voorbeeld onder meer de grotschilderingen van Lascaux. Uit afbeeldingen in grotten en muziekinstrumenten die gevonden zijn, blijkt dat iedereen kunst maakte. Waarom eigenlijk? Tsja, als je hoort dat er bij opgroeiende kinderen zes miljoen verbindingen tussen de hersenhelften per seconde worden gemaakt, dan ga je nadenken hoe we die secondes nu invullen en: hoe we dat nog beter kunnen doen. ‘Unieke ervaringen maken unieke hersenen,‘ aldus Mieras.

Met uitspraken als: ‘Kinderen doen graag wat de hersenen nodig hebben’, bewegen. ‘Verbindingen die gebruikt worden, die blijven’ en ‘Het kind als gereedschapskist’, opende de wetenschapper zijn betoog voor kunst in het onderwijs. Hij noemde voorbeelden vanuit dans: in de maat dansen waardoor de ‘…snelwegen in het brein kloppen’. Vanuit muziek: dat je beter wordt in luisteren als je muzikaal getraind bent. En beeldend: dat je fouten durft te maken door juist niet binnen de lijntjes te kleuren.
 

En wat is leren eigenlijk? Downloaden op een harde schijf? Of: een spel van verwachting en verassing? Nieuwsgierig zijn, verwachtingen hebben? Best ongemakkelijk soms, want daar worden ook de fouten gemaakt ofwel: leermomenten beleefd. Nieuwsgierigheid wekken door NIET alles te vertellen, iets te raden overlaten zodat er fouten kunnen worden gemaakt. Dat fouten maken goed is en dat deze overtuiging zelfs doorwerkt in hogere cijfers (C.S. Dweck). Kunst laat dingen gebeuren, dat geeft verwarring. ‘Maar…’, aldus Mieras, ‘laat de verwarring bij de leerlingen. Het is onze angst voor fouten maken en het kids naar de zin willen maken, die maakt dat zij de boodschap krijgen dat fouten maken slecht is. Dus stoppen ze daarmee en staat faalangst om de hoek…’

Buiten de kennis leren is buiten de lijntjes leren. Kunst is nooit volledig en bij uitstek geschikt om het leren tot een creatief proces te maken. Ongemak hoort daarbij en is je vriend om te blijven leren. Voor kinderen maar ook voor ons als leerkrachten en begeleiders in dat leerproces. We kunnen het niet laten om te spelen en gelukkig maar. Want leren wordt pas serieus als er plezier is. Aandacht leggen op het goede: is de spelling nu slecht maar het creatief schrijven fantastisch? Leg de aandacht op dat creatief schrijven en vooral: heb vertrouwen dat het met de spelling eveneens goed komt. Wat je met vreugde doet, dat vergeet je niet. Enfin: we hadden voldoende stof om met krakende hersenen de zaal te verlaten.
 
Een laatste uitspraak die we niet snel zullen vergeten, juist omdat hij zo vanzelfsprekend lijkt: ‘Wat je met vreugde leert, dat vergeet je niet’. En zo is het!
 

Nicole Zijlemaker
FluXus Onderwijs

Op naar de Opera! 

Een week voor de zomervakantie werd ik samen met onze programmacoördinator Maaike uitgenodigd op het kantoor van Agora. Of wij, als Fluxus, op 27 september een workshop opera wilden verzorgen met als doelgroep het jonge kind. Dit in het kader van  het opera jaar van Agora. Er restten ons dus nog maar vier werkbare weken….slik. Maar opera kan ik niet weigeren dus reed ik vol goede moed naar componiste Herma van Piekeren in Noordwijk.

Herma is gespecialiseerd in de jonge stem, leidt o.a. het Kleijnkoor in Noordwijk en studeert al jarenlang de kinderrollen in bij stage- entertainment. Daarnaast maakten wij samen al heel wat producties o.a. voor de NCRV en de kinderopera ‘Kinderen van de Zaan.’ Herma’s eerste reactie was; ‘Kleuters, nou daar heb ik niks mee!’ Maar het duurde geen vijf minuten of we keken elkaar aan en riepen tegelijk: ‘Laten we wat maken!’ En zo ontstond het idee van ‘Help, mijn stem is weg!’ over het jarige meisje Merel dat haar stem kwijt is terwijl de vogels toch zo mooi kunnen zingen. Gelukkig wacht haar een prachtige verrassing op haar verjaardag! Drie liedjes en een lief verhaaltje over een meisje dat haar papa mist.
 
Help mijn stem is weg!
Heel hoog in de groene bomen
Tjif-tjaf tjif-tjaf, Roekoe-koe
Hoor je mooie liedjes komen
En de uil die roept Oehoe
En ‘Dudeljo’de wielewaal
Zo klinkt een vrolijk lied
De vogels zingen allemaal
Maar ik, ik kan het niet……

De Agora leerkrachten van de groep 1/ 2 en 3 hebben tijdens de workshop alle liedjes geleerd en samen hebben we het hele stuk doorgelopen. Het boekje en de muziek zijn vanaf januari beschikbaar. Dan gaan zij zelf met hun groepen aan de slag. Alle Agora scholen ontvangen libretto en muziek. Mocht jij, buiten Agora,  belangstelling hebben dan kun je contact opnemen met mij. Want van zingen word je blij. Op naar de Opera!
 
Aga de Wit
FluXus Onderwijs

FluXus en Maakeducatie

Vanaf september denkt FluXus met Zaanse scholen mee over het vormgeven van maakonderwijs op school. Maar wat houdt het eigenlijk in, maakonderwijs?

We leven in een maatschappij die bol staat van technologie en steeds sneller digitaliseert. Het is daarom van belang dat kinderen naast programmeren ook andere vaardigheden meekrijgen die horen bij de 21ste eeuw: van oplossingsgericht denken tot ondernemen en samenwerken. Het gaat om creatieve en technische vaardigheden. Maakonderwijs kan daarbij helpen. Door iets te maken leer je problemen oplossen, de wereld beter begrijpen én deze te beïnvloeden.
 
Keuze te over, dus. Je kan er natuurlijk voor kiezen om je school om te toveren tot een heuse Makerspace waarin je leerlingen alles onderzoeken, van breien tot 3D-printen. Maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit hoe groot of klein je begint. Het gaat om de achterliggende gedachte: leerlingen de ruimte geven om zelf te onderzoeken, ontwerpen en problemen op te lossen. Dit kan door aan de slag te gaan met 3D-printen of andere nieuwe technieken en vaardigheden, maar ook door te werken met ambachtelijke technieken zoals houtbewerken, solderen of druktechnieken. Maakonderwijs haakt niet alleen aan op creatief of beeldend werken, maar ook op wetenschappelijk- en natuuronderwijs.
 

Meer weten over Maakonderwijs? Op ABCmaken.nl lees je meer over maakonderwijs. Niet alleen over de doelen, maar over over de verschillende technieken, werkvormen en aanbieders. In opdracht van het Ministerie van OC&W wordt in 2018 een groot Maakfestival georganiseerd met een stevig onderwijsprogramma, inspirerende projecten voor in de klas, internationale sprekers en het beste dat Nederland Maakland te bieden heeft. Zodra de datum en het programma bekend zijn besteden wij hier uitgebreid aandacht aan.
Ester Stoelinga
FluXus Onderwijs

Cursus Hallo Muziek

Nu al weer voor het tweede jaar biedt FluXus zowel bij de Zaan Primair Academie als bij het bovenschoolse professionaliseringscircuit van Agora de cursus Hallo Muziek aan. Tijdens de vier modules, waaruit deze cursus bestaat, maken de leerkrachten kennis met onze werkwijze en wordt er ook gezongen en geoefend met materiaal.
 
Het doel van de cursus is dat leerkrachten door de week, als wij er niet zijn, af en toe iets oppakken van de muziekles. Wij zijn heel erg blij met deze mogelijkheid om onze leerlijn muziek nog beter te kunnen implementeren binnen de scholen!

Het is nog mogelijk om in het kader van de ‘Muziek impuls’ subsidie aan te vragen. De derde tranche is per 1 oktober ingegaan.
Dankzij deze subsidie kan een school maximaal € 20.000 ontvangen om een lange leerlijn muziek op de school gedeeltelijk te bekostigen. Wij kunnen helpen met het aanvragen van deze subsidie.
Gertru Pasveer
projectleider Muziek Maakt School
 

5_Golfbreker.jpgTalentenklassen de Golfbreker bedankt!

Met een warm welkom werden de docenten van FluXus Onderwijs ontvangen in de lerarenkamer van de Golfbreker. Ter afsluiting van het CmK traject Media en Theater 2017 werden wij verrast! Van adjunct-directeur Ron Drukker en groepsleerkrachten Monique en Rinske kregen we namens de school een super leuk dank je wel. De leerlingen hebben ontzettend hun best gedaan en een persoonlijke boodschap voor ons gemaakt.
 
Yvette Schenker
FluXus Onderwijs
 
 
 
 

Onderwijs Update oktober 2018

Steeds vaker weten schoolbesturen en scholen ons te vinden met een vraag over cultuuronderwijs en dat vinden wij een hele fijne ontwikkeling! FluXus wordt uitgedaagd in het vinden van de goede antwoorden, in de gevraagde vorm van ondersteuning, training of advies.

Een mooi voorbeeld hiervan is de Cultuurroute: in een oogopslag zie je als cultuurcoördinator en/of directie het proces dat leidt naar verankerd cultuuronderwijs op school, op jullie manier. Een ander voorbeeld is ons cursusaanbod voor leerkrachten. En heb je vragen, opmerkingen of wil je het net even anders? Neem contact met ons op, we ontwikkelen graag samen.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Programmacoördinator Onderwijs

De Cultuurroute: samen werken aan visie op cultuur!

De cultuurexperts van de afdeling Onderwijs bij FluXus zijn dit jaar gestart met het ontwerpen van een Cultuurroute; een traject waarbij scholen worden ondersteund in het ontwikkelen van een visie op cultuuronderwijs. Enkele scholen nemen al deel aan de ontwerpfase. Belangrijke pijlers zijn: betrokkenheid van het team en het zoeken naar verbinding met de zaakvakken, het thema-onderwijs, Cultuurmenu, Brede school-aanbod en de culturele omgeving.

Het traject start met de nulmeting met team, directie en ICC. Alle activiteiten die te maken hebben met cultuuronderwijs worden gescand. Hieruit ontstaat de belangrijke vraag: waarom? Met deze vraag als basis kijken we naar de stip op de horizon: wat wil de school vasthouden, verminderen, versterken of vernieuwen? Hieruit formuleert de school een eigen visie op cultuuronderwijs.

Na bepaling van doelen op termijn maken we een cultuurplan op maat. Wat gaan we doen? Trainen van expertise bij alle leerkrachten? Co- Teaching in de klassen? Verdieping van de activiteiten uit het Cultuurmenu? Of: een gespecialiseerde vakdocent in de school? Met jaarlijkse evaluaties en monitoring bouwen we zo met de scholen verder aan verankering van cultuur in het curriculum.

Nieuwsgierig geworden naar deze aanpak?
Neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en informeer naar de mogelijkheden voor jouw school.

Onderzoekend leren

Wetenschap en kunst lijken vrij weinig overeenkomsten te hebben, maar niets is minder waar! Kunstenaars en wetenschappers gebruiken in grote lijnen dezelfde manier om te leren, ontdekken en maken. Ze zorgen eerst dat ze kennis opdoen over het onderwerp, daarna onderzoeken ze verschillende mogelijkheden en uiteindelijk voegen ze kennis en ervaring samen in een eindresultaat. Deze methode heet Design Thinking, en vormt de basis voor onderzoekend leren.

Structuur
Om onderzoekend leren effectief in te zetten als leerstrategie is het niet, zoals vaak wordt verondersteld, de bedoeling om je leerlingen ‘het zelf uit te laten zoeken’. De bedoeling is dat je ze een structuur en een leidraad geeft om te leren onderzoeken. Door gebruik te maken van de 6 stappen van Design Thinking leren ze hoe ze een onderzoek doen en een oplossing voor een probleem kunnen vormgeven en presenteren.

Challenge
FluXus heeft een challenge-formulier ontwikkeld dat je kan helpen om zelf grote of kleine onderzoeksprojecten vorm te geven, gebaseerd op de stappen van Design Tinking. Deze challenge is niet alleen inzetbaar voor kunst- en techniekonderwijs, maar kun je ook koppelen aan andere onderwijsgebieden en thema’s.

Hoe je de challenge gebruikt en je leerlingen écht laat onderzoeken leer je in een teamtraining van 3 uur. Je kan deelnemen aan de workshop Los het lekker zelf op! in het FluXlab, de makerspace van FluXus, of we geven de training op school. Binnen drie uur weet jij precies hoe je een challenge voor je leerlingen verzint. Wil je graag nog veel meer weten over challenges en zelf geweldige makerskills leren? Dan hebben we ook een uitgebreide workshop van 3 x 3 uur. Bekijk de workshop op de site.

Wil je meer informatie over onderzoekend leren en cultuuronderwijs, maar niet direct een training?
Neem dan contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Nieuws over geld!

Omdat je vaak door de bomen het bos niet meer ziet als het gaat om subsidiemogelijkheden voor onderwijs & cultuur, hebben we hieronder de belangrijkste op een rijtje gezet.
Zoek je ondersteuning bij het aanvragen of heb je vragen? 
Neem contact op met FluXus via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Mediakunst en/of erfgoededucatie
Waar: Fonds Cultuurparticipatie
Planning: eerste deadline: 14-12 2018, 2e ronde: 14-1 2019-6-9 2019
Waarvoor: projecten die als landelijk voorbeeld kunnen dienen voor hoe mediakunst- en/of erfgoededucatie in het po in de praktijk kunnen worden gebracht
Partner: samenwerking met FluXus (FluXus is de aanvrager)
Meer informatie

Kunst, media(wijsheid) of erfgoed
Waar: VSB Fonds
Planning: geen deadline vermeld
Waarvoor: samenwerkingsprojecten tussen cultuureducatieve instellingen en scholen waarbij minimaal 1 jaar een intensief partnerschap wordt aangegaan en het aanbod duidelijk voorziet in een behoefte van de school.
Partner: samenwerking met FLuXus (FluXus is de aanvrager)
Meer informatie

Opleiding Cultuurbegeleider po en so
Waar: DUO
Planning: aan te vragen t/m 2021 (aanvragen voor 1 november van het jaar waarin je de opleiding wil volgen)
Waarvoor: dekt de opleidingskosten van post-HBO opleiding Cultuurbegeleider om bijscholing van leerkrachten die de ICC-cursus succesvol hebben afgerond gemakkelijk te maken, wat zorgt voor verankering van cultuureducatie op de school.
Wie: leerkrachten kunnen in overleg met hun directie zelf de subsidie aanvragen
Meer informatie

Leraren Ontwikkelfonds (LOF)
Waar: LOF, De Onderwijscoöperatie
Planning: aan te vragen t/m 2020, volgende deadline is 22-1 2019, de daarop volgende ronde sluit 16-4 2019
Waarvoor: subsidie en ondersteuning bij ideeën voor onderwijsvernieuwing. Het LOF is voor en door leerkrachten en ondersteunt bijzondere projecten of ontwikkeling van lesmateriaal dat zorgt voor onderwijsvernieuwing op allerlei vlakken.
Wie: leerkracht vraagt zelfstandig aan, in overleg met directie
Meer informatie

STARTKLAAR!

Dit schooljaar starten we bij FluXus Onderwijs met STARTKLAAR!; een serie inspirerende en vooral praktische woensdagmiddagworkshops voor leerkrachten. De eerste workshops in deze serie staan in het kader van de komende Sinterklaasperiode. Tijdens de workshop leren we de liedjes met beweging aan en nemen de hele regie door zodat je als leerkracht STARTKLAAR! bent voor het grote Sinterklaasfeest op school.

Wat zal Sinterklaas verrast zijn als je leerlingen een echte musical voor hem spelen! Studeer zelf met je groep een mini-musical in. Deze bestaat uit 3 liedjes en een dansje en is in korte tijd in te studeren. De leerkracht leidt de groep als verteller door het verhaal. De musical is geschikt voor de groepen 1 t/m 4.

Sinterklaas en de verdwenen Pepernoten.
De Pieten scheppen op en vinden dat ze veel belangrijker zijn dan Kokkie. Dat zit Kokkie natuurlijk niet lekker.
En als dan ineens alle pepernoten verdwenen zijn, is de hele boot in rep en roer! Want zonder pepernoten kan het feest natuurlijk niet doorgaan…

Wegens succes bieden we een tweede ronde voor deze workshop aan en hebben we een extra mogelijkheid ingepland op 31 oktober. Schrijf je nu in!

Docent: Aga de Wit
Vorm: 1 bijeenkomst van 2 uur
Kosten: €75,- pp. ex. BTW inclusief script
Locatie: FluXus Klaas Katerstraat 7b Zaandam
Datum: 31 oktober 2018 15.00- 17.00
Aanmelden: bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Cultuurmenu update

Het Cultuurmenu is één van de mogelijkheden waarmee je cultuuronderwijs kunt vormgeven op school. Daarom willen de samenstellers van het Cultuurmenu het voor het onderwijs zo makkelijk mogelijk maken. Er zijn nu al een aantal veranderingen doorgevoerd en we blijven ontwikkelen.

Het Cultuurmenu is aan het veranderen; vanaf dit jaar is het budgetsysteem volledig ingevoerd. Dat maakt het mogelijk om veel vrijer te kiezen. Er is geen beperking meer in de keuze van de activiteiten, kunst, erfgoed of workshops, zolang de onderdelen maar geschikt zijn voor de leeftijd waarvoor je ze kiest.
Het succes van een bezoek aan een museum, voorstelling of een kunstenaar in de klas staat of valt met de plek die je het geeft in het lesprogramma. Elke activiteit uit het Cultuurmenu heeft daarom lesmateriaal waarmee je het kan verankeren in je onderwijs.

Ook hebben we voor het eerst thema’s geïntroduceerd, zoals sprookjes & verhalen, vriendschap, wetenschap & techniek en zijn zoals je bent. Hiermee kun je activiteiten uit het Cultuurmenu beter laten aansluiten bij een thema of een project op jouw school. In de toekomst willen we het verbinden van Cultuurmenu aan andere vormen van (cultuur)educatie op de school nog beter faciliteren.

Het Cultuurmenu is één van de mogelijkheden waarmee je cultuureducatie kunt vormgeven in je school. Wil je ondersteuning hierin, neem dan contact op met FluXus. Ook je bovenschools cultuurcoördinator is een goede partner hierin: samen helpen we je graag verder op weg.

Contactgegevens:
Bovenschools Cultuurcoördinator Zaan Primair: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Bovenschools Cultuurcoördinator Agora: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. |
Programmacoördinator Onderwijs FluXus: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

Oproep: gezocht Dance Crews

RaboTalent_Scout_Ruud_Janssen.jpgDe Rabo Talent Scout is een project waarbij leerlingen op hun talent gescout worden door hun docenten. Ik zoek een school met wie ik een relatie kan opbouwen om 1x per jaar een dansgroep te organiseren voor de Rabo Talent Scout.

In hun vrije tijd krijgen de leerlingen bij FluXus tien gratis danslessen. De groep treedt op in het Zaantheater op een geweldig festival voor jongerencultuur. FluXus verzorgt de hele organisatie. Wat ik nodig hebben zijn docenten, die leerlingen wijzen op de auditie en mogelijke vragen doorspelen naar Sander. 

Iets voor jou of iemand die je kent? Bel of mail me: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 421 33 920.

 

 

 

 

 

 

Out of the box: Workshop Stage Fight

Kunstvakdocent nodig voor een bijzondere les? Ik breng je graag op aparte ideeën.

Richt eens een gym- of dramales in met een workshop Stage Fight. Schijnvechten is een bijzondere combinatie van elementen uit de vechtsport, toneelspelen en dans.
Docent Jaike Belfor is BN’er geworden door haar rol als Boomer in de televisieserie Celblok H. Ze geeft door het hele land workshops Stage Fight: ‘Het ziet er heel heftig uit om mensen hard te zien vechten. Het lijkt eruit alsof ze zich verliezen in emoties en onbehouwen beweging. Het interessante is dat het juist gaat over controle, perfectie van bewegingen en doseren van energie. En het drama ontstaat als je daar een vet verhaal om heen verzint.’

Met toneelvechten leer je veel over respect, communicatie, concentratie en inzet van energie op een juiste manier. Belfor heeft haar eigen karateschool en maakt bij het toneelvechten gebruik van haar ervaring. ‘Ik breng altijd al mijn energie in een workshop Stage Fight, net zoals je dat in karate nodig hebt. Ik verwacht dat ook van de leerlingen, daar ben ik heel streng op. Focus je op elkaar, geef jezelf en neem weer afstand.’

Hoewel er met Jaike niet te sollen valt, beleven de leerlingen heel veel plezier tijdens een workshop. Er valt veel te lachen om de verhalen en demonstraties en als je een stukje toneelvechten hebt gemaakt is het te gek om aan elkaar te laten zien. Belfor: ‘We hebben een keer na de workshop een Flash Mob gedaan in de kantine in de pauze. Bij het eerste gevecht schrokken de leerlingen die keurig aan het eten waren, daarna was het hilarisch en wilde iedereen het leren.’

Meer weten hoe je Jaike op school krijgt? Bel of mail Sander! Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 421 33 920.

 

 

 

 

 

Postercampagne Rabo met leerlingen Bertrand Russel

Heb je de grote posters gezien in de Zaanse bushokjes met de band Broken Field? De Rabobank is trots op hun samenwerking met FluXus in de Rabo Talent Scout. Ze willen heel Zaanstad laten weten dat ze talentontwikkeling van jongeren stimuleren.

Loopt er bij jou op school talent rond op het gebied van zang, dans of muziek, laat het me weten. Ik kan ze een gratis coachingstraject aanbieden en een optreden op een te gek festival in het Zaantheater. De campagne, en dus de band, haalde ook de krant.

Krantenartikel_Postercampagne_Talentscouttour.png

 

 

 

Project uitgelicht: 'You like it'

YouLikeIt.jpg'You Like It' is een theaterproject van Compaen VMBO dat is ontwikkeld met hulp van FluXus. Negen weken lang krijgen steeds twee brugklassen lessen die ze helpen voor of achter de schermen bij te dragen aan een voorstelling van Shakespeare. De leerlingen vertellen het verhaal met spel, dans, rap en VJ projecties. Er zijn leerlingen leren over licht- en geluidstechniek, pr en productie.

Na negen weken zit de Forbozaal van het Zaantheater stampvol met ouders en vrienden om het resultaat te bewonderen.

FluXus helpt VO scholen graag met dit soort projecten met expertise en een potje geld. De school levert daarvoor een creatieve tegenprestatie. Het Compaen VMBO helpt FluXus dit jaar met expertise en zweet. Op teamdag van docenten in de onderbouw wordt een ‘schots en scheef’ bed in elkaar getimmerd onder leiding van Rob Cerneüs. Dit is een belangrijk decorstuk in de theatervoorstelling ‘De Saense Chocoladefabriek’ die FluXus produceerde.

Ook zo’n schoolproject? Neem contact op met Sander: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 421 33 920

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

Rabo Talent Scout - december 2015

Vlak voor de kerstvakantie stond het Zaantheater weer op z’n kop. In deze succesvolle editie van de Rabo Talent Scout lieten bijna vijftig leerlingen aan een groot publiek zien wat ze in huis hebben.

Voor het eerst was een moderne dans te zien van een groep van het Pascal College. Ze wonnen de publieksprijs en dat was heel terecht. Bijzonder was ook het gastoptreden van Syrische vluchtelingen die bij FluXus een aantal weken hebben gerepeteerd onder leiding van Karin van Kooten en Peter Valkema. Mooi dat de zaal kon kennismaken met dans uit een verre cultuur.

 

 

 

Uitnodiging voor Dood Zonde!

PubLX is de jongerentheatergroep van FluXus. Twaalf enthousiaste jongeren spelen toneel, dansen en creëren samen met docenten Jet Kragt en Yvet Schenker de voorstelling Dood Zonde!

Het verhaal is losjes gebaseerd op de Zeven Doodzonden van Bertold Brecht. Het thema is hoe ver je mag gaan bij het verwezenlijken van je dromen. Niet moralistisch en lekker brutaal, roept het vragen op dit in de belevingswereld van jongeren heel actueel zijn. Ze spelen vrijdag 29 mei om 19.30 en op 30 mei om 14.30 in het FluXustheater aan de Westzijde 140 in Zaandam.

Je bent, samen met collega of partner, van harte welkom om te komen kijken. Stuur me een mailtje met de datum van je voorkeur: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

 

 

 

.

 
 
 
 
 
 
 
.
 
 
.

Uitnodiging: expositie BEELD!

Graag nodig ik jou met partner of collega uit voor de exclusieve opening van de expositie BEELD!.

Het project BEELD! is een nieuw en geslaagd initiatief, gericht op talentontwikkeling op het gebied van beeldende kunst. De expositie vindt op vrijdagavond 20 februari om 20 uur plaats, bij 't Kwassie XL, Zeemansstraat 81, Zaandam.

Zaanse scholieren exposeren hun werk

Talentvolle Zaanse scholieren tonen op deze avond hun kunstenwerken. Alles wat zij de afgelopen weken hebben gemaakt, onder begeleiding van Beeldende Kunst docent Willem Moeselaar wordt aan genodigd publiek tentoongesteld.

Lijkt het jou leuk om hier bij te zijn?
Stuur een mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

 

Voortgezet Onderwijs

Kunsteducatie op het voorgezet onderwijs

SanderBuckersgroot.jpgHallo, ik ben Sander Buckers, coördinator bij FluXus centrum voor de kunsten. Begin november is er een eerste nieuwsbrief VO Kunsteducatie verstuurd. Hiermee wil ik bouwen aan een netwerk van betrokkenen op het gebied van kunsteducatie en voortgezet onderwijs.

Ik geloof in uitwisseling. Ter lering en inspiratie. Ik breng je graag op ideeën heb daarnaast faciliteiten en wat middelen tot mijn beschikking om impulsen te geven aan de talentontwikkeling van jongeren.

Wil je de nieuwsbrief ook ontvangen? Hieronder vind je mijn contactgegevens. Welkom vast!

Sander Buckers
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
06 398 656 36

Nieuwsbrief april 2018
Nieuwsbrief januari 2018
Nieuwsbrief oktober 2017  
Nieuwsbrief juli 2017  
Nieuwsbrief maart 2017   
Nieuwsbrief december 2016  
Nieuwsbrief september 2016

Nieuwsbrief januari 2016

Rabo Talent Scout - december 2015 
In de krant: Bassim, een talent vanuit de interntionale schakelklas  
Gezocht: Talent voor animatiefilm  
Out of the box: Suzanne Mateysen  
Zangers en band gezocht!  
Aanbieding Zaantheater - Alice in Wonderland

Nieuwsbrief sept/okt 2015

- Uitnodiging Inspiratielezingen 
- Project uitgelicht: Kunstvakles Moderne Dans
- Oproep: gezocht schoolbands  
- SAIL-happening voor 1000 brugklassers 
- Docent uitgelicht: Jeroen Vrolijk 
- Aanbieding Zaantheater: Sneeuwwitje van Noord Nederlands Toneel

Nieuwsbrief mei 2015

- Uitnodiging voorstelling Dood Zonde!
- Oproep: gezocht Dance Crews
- Theaterproject 'You like it'
- Spotlight op docent Patrick Sabel
- Out of the Box: een workshop stage fight
- Aanbieding Zaantheater: Route Nationale (Orkater/De Nieuwkomers)

Nieuwsbrief februari 2015

- Welkom: een kunstproject doen?
- Uitnodiging expositie BEELD!
- Gezocht: zangtalent 
Postercampagne Rabo met leerlingen Bertrand Russel 
- Doe een Rondje Cultuur 
- Aanbieding Zaantheater: Liefdesleid (3 maart)

Nieuwsbrief november 2014

- Uitnodiging voor festival FLUXFEST
- Kunstvakdocent uitgelicht
- Schoolproject BEELD!
- Tip ons leuke (school)bands
- Out of the box: Stromae voor de Franse les?
- Docentenaanbieding Zaantheater

 
 

Welkom: een kunstproject doen?

Een tweede nieuwsbrief over kunsteducatie in het voortgezet onderwijs. Welkom! Ik hou je op de hoogte van wat talentvolle leerlingen in de Zaanstreek ondernemen.

Ook breng ik projecten onder je aandacht die ik in samenwerking met VO-scholen tot stand breng. Wellicht brengt het je op een idee. Ook in 2015 zoek ik relaties met scholen om kunstprojecten te realiseren en heb daar expertise, tijd en een potje geld voor.

Wil je deze nieuwsbrief ook in je mailbox? Stuur me even een mailtje, dan zorg ik dat je in de maillijst komt.

SanderBuckersgroot.jpg

Sander Buckers
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
06 421 33 920

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 
 

Zangers en band gezocht!

In maart starten de lessen voor het festival dat we op 3 juni in het Zaantheater organiseren. Ik heb nog plek voor drie zanger/essen en een band. Weet je leerlingen met talent? Laat het me weten en ik pak het op! De Rabobank ondersteunt het project, dus deelname is gratis voor de leerlingen. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

 

 

 

 

 

De leukste creatieve cursussen van de zaanstreek