Onderwijs Update oktober 2019

Dit schooljaar start FluXus Onderwijs met een compleet team Cultuurexperts: Anouk Diepenbroek, Marijke van de Haterd, Ester Stoelinga en Nicole Zijlemaker staan klaar om samen te werken aan het realiseren van jullie ambities voor cultuuronderwijs op school!

            

Via programma’s als het Cultuurmenu en cultuur in de Brede School of maatwerk binnen Cultuureducatie met Kwaliteit betrekken zij programma’s, lesmateriaal en cultuuraanbieders die bij de school passen. Heb je inspiratie of meer kennis nodig? Dan zijn er workshops, trainingen en andere scholingsmogelijkheden voor de ICC, leerkracht of het hele team. Laat je inspireren door de voorbeelden in deze Onderwijs Update. Zelf een plan of idee? Neem contact met ons op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Maaike Haas Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Programmacoördinator Onderwijs FluXus

 

Kinderboekenweek - mee op reis

Van 2 tot en met 13 oktober is het Kinderboekenweek. Het thema dit jaar is Reis mee! Je hebt vast zelf al allerlei leuke ideeën bedacht, maar voor het geval dat je er nog niet helemaal uit bent, of er door de werkdruk nog helemaal niet aan toe bent gekomen, hebben we drie leuke ideeën voor je die je zonder veel voorbereiding kan uitvoeren in de klas. Veel plezier en goede reis!

Onderbouw
Leg minstens tien voorwerpen in een kring die met het thema Op Reis te maken hebben (bijvoorbeeld een zwembroek, zonnebril, boot, vliegtuig, hoed, boek, schelpen etc) en drie voorwerpen die helemaal niets te maken hebben met vakantie (bijvoorbeeld een rekenmachine, passer, doktersjas, typmachine of een dinosaurus). Je kan de echte voorwerpen verzamelen of plaatjes uitprinten.

Laat de leerlingen benoemen hoe alle voorwerpen heten en laat ze tellen hoeveel van de voorwerpen ze zelf deze zomer hebben meegenomen op vakantie.
Daarna benoem je met de leerlingen de drie voorwerpen die eigenlijk helemaal niet thuishoren op vakantie en verzin je met de leerlingen een spannend reisverhaal waarin die voorwerpen tóch mee op vakantie gingen.

Middenbouw
Pak drie tasjes (of doosjes) en schrijf daar wie, waar en wanneer op. Stop in elke tas een aantal voorwerpen (bij wie zou je foto’s van de leerlingen kunnen doen, maar ook kaartjes met foto’s van dieren of tekenfilmfiguren, bij wat kun je allerlei voorwerpen bedenken van fiets tot dubbeldekker en van zonnebril tot wc-bril, en bij waarom kun je bijvoorbeeld foto’s van verschillende soorten weer, een politiebureau, een schelp, een dinosaurus). Laat de leerlingen uit elke tas 1 voorwerp grabbelen en laat ze een kort reisverhaal hiermee verzinnen met de vragen wie, wat en waarom en dit tekenen in stripvorm.

Bovenbouw
Verzamel minstens tien voorwerpen die met het thema Op Reis te maken hebben, en drie die daar niets mee te maken hebben (zie suggesties bij onderbouw). Laat elke leerling drie voorwerpen noemen waar zijn of haar buurman een spannend reisverhaal over moet verzinnen. Laat ze een boekomslag tekenen voor dit reisverhaal waarop de drie voorwerpen te zien zijn.

Zaans Gemaakt: leerlijn maakonderwijs en techniek

Cultuurexpert Ester Stoelinga en maakexpert Astrid Poot ontwikkelen dit jaar in samenwerking met vijf scholen een leerlijn waarin maakonderwijs en verschillende disciplines binnen techniekonderwijs aan bod komen. Samen met Wormerwieken, Het Palet, Theo Thijssen, de Overhaal en Schatrijk zoeken we uit waar scholen behoefte aan hebben op dit gebied.

Elke school levert vanuit de eigen ervaring en expertise input. Dat kan gaan over thema’s, maar ook over gereedschappen, technieken of de didactische werkwijze. Astrid Poot ontwerpt vanuit alle input van de scholen acht lessen met als gezamenlijk thema het Zaans industrieel erfgoed. Elke les heeft een versie voor onderbouw, middenbouw en bovenbouw, en kan door iedere leerkracht met minimale voorbereiding en zonder ingewikkelde materialen worden uitgevoerd.

Betekenisvol leren
Na elke les volgt een waaier met vervolgmogelijkheden, van kwalitatief goed gratis online lesmateriaal tot les in of door het FluXlab, het Cultuurmenu en lessen op maat waarin verder wordt ingegaan op thema’s, gereedschap of techniek uit de les. Zo kan elke leerkracht vanuit een duidelijke basis zelf kiezen wat een nuttig en geschikt vervolg is voor zijn of haar klas. Hiermee zorgen we voor betekenisvol leren binnen een context die voor de leerlingen herkenbaar is.

Tijdens de Kinderboekenweek gaan Wormerwieken en het Palet aan de slag met de eerste les over Czaar Peter en de Zaanse scheepswerven, waarin leerlingen zelf een boot maken. Het Schatrijk doet in november een les over beweging, water en het Juffertje. Theo Thijssen en Overhaal maken in december zelf mallen om chocoladeletters in te gieten!

Vanaf volgend schooljaar is de hele leerlijn gratis beschikbaar op de website van FluXus. Wil je graag meer informatie of een les uitproberen, neem dan contact op met:

Ester Stoelinga Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Cultuurexpert Onderwijs FluXus

Pilot muziek en technologie op BS De Lindenboom

Op BS de Lindenboom in Koog aan de Zaan vonden in september vier bijzonder pilotlessen rond muziek en technologie plaats. Onderzoeker Michel Hogenes voerde dit project uit in opdracht van het Lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, in samenwerking met het Muziekgebouw en FluXus. In dit project ontwerpen en bouwen leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 hun eigen muziekinstrumenten met behulp van een Conductive Touch Board. Ze leren o.a. over geleiding, nemen zelf geluiden op, ontwerpen en bouwen hun eigen muziekinstrument en maken tot slot met deze nieuwe instrumenten een heel nieuw muziekstuk.

SoundLAB is het hart van de afdeling Educatie van Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam en bestaat uit meer dan 100 experimentele, technologische muziekinstrumenten, veelal speciaal door professionals speciaal voor het SoundLAB ontworpen. De makers van deze instrumenten gebruikten verschillende soorten technologieën die niet alleen toegankelijk zijn voor professionals, maar ook voor kinderen. Zelf een muziekinstrument bouwen is daardoor een activiteit geworden die ook op basisscholen kan plaatsvinden.

Startpunt voor Wetenschap & Technologie
De workshop SoundLAB kan een interessant startpunt kan zijn voor Wetenschap & Technologie. Dat doen wij door leerlingen zelf een muziekinstrument te laten ontwerpen en bouwen met technologieën uit de 21ste eeuw. Met deze zelf gebouwde instrumenten gaan kinderen vervolgens hun eigen muziek bedenken, spelen en uitvoeren. Op die manier leren kinderen ontwerpen, en het moedigt hen aan om over ontwerpaspecten, vormgeving, functionaliteit en esthetiek na te denken.

Interesse en meer informatie? Neem contact op met:

Anouk Diepenbroek Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Cultuurexpert Onderwijs FluXus 

De Creatieve inval

Docent ziek… kamp… begrafenis… en nu? Afgelopen maand zijn twee docenten uit het netwerk van FluXus samen met leerlingen van de Westerkim een hele dag creatief aan de slag gegaan. Het normale rooster maakte voor één dag plaats voor een dag vol creativiteit. De leerlingen uit groep 1 en 2 leerden een dagdeel over vogels. Ze bekeken platen, zochten verschillende vogels op, deden materiaalonderzoek, maakten schetsen en maakten vervolgens ontzettend mooie kunstwerken. Groepen 6 en 7 gingen aan de slag met kunst en techniek en maakten van eenvoudige materialen een auto die werd aangedreven door een ballon.

Creatief denken en oplossen stond centraal tijdens deze creatieve dagen. Leerlingen werden op verschillende manieren uitgedaagd om met vaardigheden zoals onderzoeken, experimenteren en problemen oplossen aan de slag te gaan.
In overleg met de school werd de dag verdeeld werd in twee dagdelen en per dagdeel werd met een andere groep gewerkt. Het normale dagrooster met activiteiten zoals buitenspelen, fruit eten en samen lunchen werd gewoon aangehouden. Ook de regels en afspraken die er zijn op school/ in de klas werden door de creatieve docenten aangehouden.

                          "Blije leerlingen, een tevreden school.
                             Het waren twee geslaagde dagen!"

Als bij programmacoördinator Daniëlla een aanvraag van een school voor een creatieve inval binnenkomt bekijkt ze: wat is de vraag: wil de school aan de slag met een specifieke discipline, voor welke doelgroep en wanneer is de inval nodig? Ook heeft ze even ruggenspraak met de Cultuurexpert van de school: wat speelt er op de school, is de school bezig met een specifiek traject waarbij we ook nu verbinding kunnen leggen?

Bij het contact met de school over de invulling van de dag denkt ze mee over voor de school passende mogelijkheden en geschikte docenten. Samen met de school en de netwerkdocent wordt overlegd wat de meest geschikte invulling voor de dag is.

Meer informatie over een dag creatieve inval op school? Neem contact op met:

Daniëlla Lemmens Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Projectleider Cultuurprogramma's

Inspiratie Kinderboekenweek tijdens ICC-Netwerkmiddag van Zaan Primair

‘Maak een beest waar jij de wereld mee over wil reizen! Een fantastisch voertuig! Of zelfs: onzinnige voertuigen….’ Dit waren de ingrediënten voor een succesvolle inspiratiemiddag Beeldende Kunst voor alle Interne Cultuur Coördinatoren van Zaan Primair op 25 september bij FluXus Onderwijs.

Onder de inspirerende begeleiding van kunstvakdocenten Wendie Hoenders en Joanne Zegers (‘Het gaat om het proces en plezier van uitvinden....’) werd er in het kersverse lokaal bij FluXus aan de Westzijde voor elke bouw een les uitgeprobeerd met allerlei materialen en technieken. De lessen werden, met foto’s van de meest bijzondere wezens en voertuigen, na afloop nagestuurd zodat het hele team inspiratie heeft voor lessen beeldend in de kinderboekenweek.

Beeldend vormgeven
Annemieke Leusen (bovenschools I.C.C er en beleidsmedewerker Zaan Primair) organiseerde deze middag in samenwerking met cultuurexpert Nicole Zijlemaker voor ‘haar’ ICC-ers. Met een tafel vol kosteloze materialen experimenteerde men er op los met het thema Reis Mee van de Kinderboekenweek. De nadruk lag op het beeldend vormgeven vanuit het creatieve proces: kijk eens eerst naar het materiaal wat er ligt. Wat zou je daarvan kunnen maken? Of: maak een snelle schets van een voertuig dat rolt maar er heel anders uitziet. Er werden voertuigen bedacht die konden rijden, vliegen, rollen, varen... Door het zelf te doen werd ook gevoeld dat dat nog best een hele uitdaging kan zijn: een voertuig bedenken dat zich ook nog voort kan bewegen!

Annemieke besloot de middag met de opmerking dat de voertuigen die in de klas tijdens de Kinderboekenweek zijn gemaakt, in november weer omgezet kunnen worden als lampion. Wij zijn niet verbaasd als Zaandam op 11 november wordt belegerd door lichtgevende vuurvliegauto’s, krekelbootjes of vliegende paddenstoelen. We wensen de leerkrachten van Zaan Primair veel plezier met de leerlingen!

Nicole Zijlemaker Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.l
Cultuurexpert Onderwijs FluXus 

 

 

De leukste creatieve cursussen van de zaanstreek