Onderwijs Update oktober 2018

Steeds vaker weten schoolbesturen en scholen ons te vinden met een vraag over cultuuronderwijs en dat vinden wij een hele fijne ontwikkeling! FluXus wordt uitgedaagd in het vinden van de goede antwoorden, in de gevraagde vorm van ondersteuning, training of advies.

Een mooi voorbeeld hiervan is de Cultuurroute: in een oogopslag zie je als cultuurcoördinator en/of directie het proces dat leidt naar verankerd cultuuronderwijs op school, op jullie manier. Een ander voorbeeld is ons cursusaanbod voor leerkrachten. En heb je vragen, opmerkingen of wil je het net even anders? Neem contact met ons op, we ontwikkelen graag samen.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Programmacoördinator Onderwijs

De Cultuurroute: samen werken aan visie op cultuur!

De cultuurexperts van de afdeling Onderwijs bij FluXus zijn dit jaar gestart met het ontwerpen van een Cultuurroute; een traject waarbij scholen worden ondersteund in het ontwikkelen van een visie op cultuuronderwijs. Enkele scholen nemen al deel aan de ontwerpfase. Belangrijke pijlers zijn: betrokkenheid van het team en het zoeken naar verbinding met de zaakvakken, het thema-onderwijs, Cultuurmenu, Brede school-aanbod en de culturele omgeving.

Het traject start met de nulmeting met team, directie en ICC. Alle activiteiten die te maken hebben met cultuuronderwijs worden gescand. Hieruit ontstaat de belangrijke vraag: waarom? Met deze vraag als basis kijken we naar de stip op de horizon: wat wil de school vasthouden, verminderen, versterken of vernieuwen? Hieruit formuleert de school een eigen visie op cultuuronderwijs.

Na bepaling van doelen op termijn maken we een cultuurplan op maat. Wat gaan we doen? Trainen van expertise bij alle leerkrachten? Co- Teaching in de klassen? Verdieping van de activiteiten uit het Cultuurmenu? Of: een gespecialiseerde vakdocent in de school? Met jaarlijkse evaluaties en monitoring bouwen we zo met de scholen verder aan verankering van cultuur in het curriculum.

Nieuwsgierig geworden naar deze aanpak?
Neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en informeer naar de mogelijkheden voor jouw school.

Onderzoekend leren

Wetenschap en kunst lijken vrij weinig overeenkomsten te hebben, maar niets is minder waar! Kunstenaars en wetenschappers gebruiken in grote lijnen dezelfde manier om te leren, ontdekken en maken. Ze zorgen eerst dat ze kennis opdoen over het onderwerp, daarna onderzoeken ze verschillende mogelijkheden en uiteindelijk voegen ze kennis en ervaring samen in een eindresultaat. Deze methode heet Design Thinking, en vormt de basis voor onderzoekend leren.

Structuur
Om onderzoekend leren effectief in te zetten als leerstrategie is het niet, zoals vaak wordt verondersteld, de bedoeling om je leerlingen ‘het zelf uit te laten zoeken’. De bedoeling is dat je ze een structuur en een leidraad geeft om te leren onderzoeken. Door gebruik te maken van de 6 stappen van Design Thinking leren ze hoe ze een onderzoek doen en een oplossing voor een probleem kunnen vormgeven en presenteren.

Challenge
FluXus heeft een challenge-formulier ontwikkeld dat je kan helpen om zelf grote of kleine onderzoeksprojecten vorm te geven, gebaseerd op de stappen van Design Tinking. Deze challenge is niet alleen inzetbaar voor kunst- en techniekonderwijs, maar kun je ook koppelen aan andere onderwijsgebieden en thema’s.

Hoe je de challenge gebruikt en je leerlingen écht laat onderzoeken leer je in een teamtraining van 3 uur. Je kan deelnemen aan de workshop Los het lekker zelf op! in het FluXlab, de makerspace van FluXus, of we geven de training op school. Binnen drie uur weet jij precies hoe je een challenge voor je leerlingen verzint. Wil je graag nog veel meer weten over challenges en zelf geweldige makerskills leren? Dan hebben we ook een uitgebreide workshop van 3 x 3 uur. Bekijk de workshop op de site.

Wil je meer informatie over onderzoekend leren en cultuuronderwijs, maar niet direct een training?
Neem dan contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Nieuws over geld!

Omdat je vaak door de bomen het bos niet meer ziet als het gaat om subsidiemogelijkheden voor onderwijs & cultuur, hebben we hieronder de belangrijkste op een rijtje gezet.
Zoek je ondersteuning bij het aanvragen of heb je vragen? 
Neem contact op met FluXus via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Mediakunst en/of erfgoededucatie
Waar: Fonds Cultuurparticipatie
Planning: eerste deadline: 14-12 2018, 2e ronde: 14-1 2019-6-9 2019
Waarvoor: projecten die als landelijk voorbeeld kunnen dienen voor hoe mediakunst- en/of erfgoededucatie in het po in de praktijk kunnen worden gebracht
Partner: samenwerking met FluXus (FluXus is de aanvrager)
Meer informatie

Kunst, media(wijsheid) of erfgoed
Waar: VSB Fonds
Planning: geen deadline vermeld
Waarvoor: samenwerkingsprojecten tussen cultuureducatieve instellingen en scholen waarbij minimaal 1 jaar een intensief partnerschap wordt aangegaan en het aanbod duidelijk voorziet in een behoefte van de school.
Partner: samenwerking met FLuXus (FluXus is de aanvrager)
Meer informatie

Opleiding Cultuurbegeleider po en so
Waar: DUO
Planning: aan te vragen t/m 2021 (aanvragen voor 1 november van het jaar waarin je de opleiding wil volgen)
Waarvoor: dekt de opleidingskosten van post-HBO opleiding Cultuurbegeleider om bijscholing van leerkrachten die de ICC-cursus succesvol hebben afgerond gemakkelijk te maken, wat zorgt voor verankering van cultuureducatie op de school.
Wie: leerkrachten kunnen in overleg met hun directie zelf de subsidie aanvragen
Meer informatie

Leraren Ontwikkelfonds (LOF)
Waar: LOF, De Onderwijscoöperatie
Planning: aan te vragen t/m 2020, volgende deadline is 22-1 2019, de daarop volgende ronde sluit 16-4 2019
Waarvoor: subsidie en ondersteuning bij ideeën voor onderwijsvernieuwing. Het LOF is voor en door leerkrachten en ondersteunt bijzondere projecten of ontwikkeling van lesmateriaal dat zorgt voor onderwijsvernieuwing op allerlei vlakken.
Wie: leerkracht vraagt zelfstandig aan, in overleg met directie
Meer informatie

STARTKLAAR!

Dit schooljaar starten we bij FluXus Onderwijs met STARTKLAAR!; een serie inspirerende en vooral praktische woensdagmiddagworkshops voor leerkrachten. De eerste workshops in deze serie staan in het kader van de komende Sinterklaasperiode. Tijdens de workshop leren we de liedjes met beweging aan en nemen de hele regie door zodat je als leerkracht STARTKLAAR! bent voor het grote Sinterklaasfeest op school.

Wat zal Sinterklaas verrast zijn als je leerlingen een echte musical voor hem spelen! Studeer zelf met je groep een mini-musical in. Deze bestaat uit 3 liedjes en een dansje en is in korte tijd in te studeren. De leerkracht leidt de groep als verteller door het verhaal. De musical is geschikt voor de groepen 1 t/m 4.

Sinterklaas en de verdwenen Pepernoten.
De Pieten scheppen op en vinden dat ze veel belangrijker zijn dan Kokkie. Dat zit Kokkie natuurlijk niet lekker.
En als dan ineens alle pepernoten verdwenen zijn, is de hele boot in rep en roer! Want zonder pepernoten kan het feest natuurlijk niet doorgaan…

Wegens succes bieden we een tweede ronde voor deze workshop aan en hebben we een extra mogelijkheid ingepland op 31 oktober. Schrijf je nu in!

Docent: Aga de Wit
Vorm: 1 bijeenkomst van 2 uur
Kosten: €75,- pp. ex. BTW inclusief script
Locatie: FluXus Klaas Katerstraat 7b Zaandam
Datum: 31 oktober 2018 15.00- 17.00
Aanmelden: bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Cultuurmenu update

Het Cultuurmenu is één van de mogelijkheden waarmee je cultuuronderwijs kunt vormgeven op school. Daarom willen de samenstellers van het Cultuurmenu het voor het onderwijs zo makkelijk mogelijk maken. Er zijn nu al een aantal veranderingen doorgevoerd en we blijven ontwikkelen.

Het Cultuurmenu is aan het veranderen; vanaf dit jaar is het budgetsysteem volledig ingevoerd. Dat maakt het mogelijk om veel vrijer te kiezen. Er is geen beperking meer in de keuze van de activiteiten, kunst, erfgoed of workshops, zolang de onderdelen maar geschikt zijn voor de leeftijd waarvoor je ze kiest.
Het succes van een bezoek aan een museum, voorstelling of een kunstenaar in de klas staat of valt met de plek die je het geeft in het lesprogramma. Elke activiteit uit het Cultuurmenu heeft daarom lesmateriaal waarmee je het kan verankeren in je onderwijs.

Ook hebben we voor het eerst thema’s geïntroduceerd, zoals sprookjes & verhalen, vriendschap, wetenschap & techniek en zijn zoals je bent. Hiermee kun je activiteiten uit het Cultuurmenu beter laten aansluiten bij een thema of een project op jouw school. In de toekomst willen we het verbinden van Cultuurmenu aan andere vormen van (cultuur)educatie op de school nog beter faciliteren.

Het Cultuurmenu is één van de mogelijkheden waarmee je cultuureducatie kunt vormgeven in je school. Wil je ondersteuning hierin, neem dan contact op met FluXus. Ook je bovenschools cultuurcoördinator is een goede partner hierin: samen helpen we je graag verder op weg.

Contactgegevens:
Bovenschools Cultuurcoördinator Zaan Primair: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Bovenschools Cultuurcoördinator Agora: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. |
Programmacoördinator Onderwijs FluXus: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

De leukste creatieve cursussen van de zaanstreek