Onderwijs Update december 2018

Nu alvast een kerstkadootje! Vanaf 2019 gaat FluXus Centrum voor de kunsten ervoor zorgen dat álle scholen voor Primair en Voortgezet Onderwijs 16 uur per jaar gebruik kunnen maken van een Cultuurexpert.
Dit houdt in dat je als school bij FluXus een aanspreekpunt hebt als het gaat om advies en ondersteuning bij het ontwikkelen van cultuuronderwijs op jouw school.
Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het formuleren van visie en beleid op cultuuronderwijs.
  • Het vormen van een samenhangend cultureel programma met de mogelijkheden die er in Zaanstad zijn.
  • Onderwijsvernieuwing: we kunnen je helpen bij het vinden van de culturele partners waarmee je wilt samenwerken om de ambities van jouw school te realiseren.

Benieuwd naar alle mogelijkheden? Mail, bel of app met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. – Programmacoördinator Onderwijs bij FluXus of bel 06-41831923.


Dans-en-de-Taal
Logo tel mee met taal

Op 31 oktober vond in Assendelft de conferentie Tel Mee met Taal plaats. De directe aanleiding daartoe was het hoge percentage laaggeletterden in de Zaanstreek: maar liefst 18 procent…
Op die dag heeft een groot aantal instanties uit de Zaanstreek het Convenant Laaggeletterdheid ondertekend, waaronder ook de scholenkoepels.
Uit recent onderzoek is gebleken dat er een sterke koppeling bestaat tussen beweging en de verwerving van taal. Voor FluXus is de koppeling aan dans voor de hand liggend. Cultuurexpert Aga de Wit van FluXus is samen met bovenschools taalcoördinatoren van Zaan Primair en Agora aan het onderzoeken hoe we in het onderwijs de koppeling tussen taal en beweging, ofwel dans, kunnen versterken.

Naast de input van de bovenschoolse taalexperts is er ook dansexpertise aangetrokken. De werktitel van het project is Dans-en-de Taal en bevindt zich nog in de oriënterende fase. We houden je op de hoogte!

Toch al wat meer informatie? Mail Aga de Wit.


Cultuurcoördinatoren van Zaan Primair in FluXlab
Op 20 november kwamen zo’n twintig icc-ers van Zaan Primair bij elkaar in het FluXlab. Wat ze daar gingen doen wisten ze nog niet precies. Van hun bovenschoolse icc’er Annemieke Leusen hadden ze alleen de opdracht gekregen een tekening digitaal aan te leveren die bestond uit 1 lijn, met als thema Feest.
FluXlab
Daan Uttien van het FluXlab bewerkte de tekeningen tot bestanden die geschikt waren voor de lasersnijder en sneed uit hout een tafel vol geweldige tekeningen die de icc-ers konden bewerken tot kerstboomversieringen.
De icc-ers gingen aan de slag met plakvinyl, verfstiften, LEDlampjes en knoopcelbatterijen. Ondertussen kregen ze van Cultuurexpert Ester Stoelinga een rondleiding door het FluXlab, met uitleg over de machines en de verschillende lesmogelijkheden in het FluXlab, maar ook op school.
Ook kregen ze een korte toelichting op de zgn Challenge-werkmethode; een manier om binnen afgebakende stappen vorm te geven aan onderzoekend leren binnen thema’s en projecten. Na twee uur lag de tafel bezaaid met geweldige kerstboomdecoraties!

Om de icc’ers ook een kans te geven hun school ( met 1 groep) kennis te laten maken, biedt Annemieke Leusen vijf klassen van Zaan Primair- scholen de mogelijkheid aan om in een gratis workshop de mogelijkheden in het FluXlab te ervaren.

Wil je ook graag kennismaken met het FluXlab? Neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., wie weet bemachtig je de laatste gratis workshop. Voor alle andere informatie over het FluXlab kun je contact op nemen met Ester Stoelinga.

Wat kunst met je doet: sturen op geluk
Geluk
Op 26 november werd door Plein C een symposium over geluk georganiseerd. Om actief met geluk aan te slag te gaan, is het belangrijk eerst te weten wat geluk precies is. En de aanname dat kunst en cultuur bijdragen aan het geluksgevoel…klopt die eigenlijk wel?

Emma Pleeging, onderzoeker bij EHERO (Erasmus Happiness Economics Research Organisation) legt uit dat geluk een verbindend thema is: onderzoek wijst uit dat kunst en cultuur inderdaad een boost kunnen geven aan het geluksgevoel. Een van de onderzoeken die Pleeging aanhaalt stelt bijvoorbeeld dat het bezoeken van één culturele activiteit per jaar qua geluksgevoel gelijk staat aan een loonsverhoging van € 1250. Daarnaast is er sprake van een positieve cirkel: kunst maakt mensen gelukkiger en gelukkige mensen zoeken kunst meer op.

Hoe werkt kunst dan precies op ons gemoed?
‘Kunst beïnvloedt het brein, het bevordert de plasticiteit en daarmee de gezondheid van de hersenen,’ legt Emma Pleeging uit. ‘Daarnaast zijn mensen altijd op zoek naar een balans tussen activatie en ontspanning en kunst daagt mensen op een fijne manier uit.’ Moet het dan altijd om mooie kunst gaan, om een esthetische ervaring, vragen we ons dan af? Volgens Emma is dat absoluut niet het geval. ‘Een goede balans tussen positieve en negatieve ervaringen maakt op den duur gelukkiger. Dus kunst die schuurt, lelijk is of ongemakkelijk maakt, kan op de lange termijn juist van positieve invloed zijn.’

Kortom er is nog een wereld te winnen voor ons en zeker ook in het onderwijs. Daar kunnen we met kunst en cultuur een bijdrage leveren aan het geluk van de leerlingen, nu en later als ze volwassen zijn.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., Programmacoördinator Zorg & Welzijn bij FluXus

Bij kerstwens kleinHet team onderwijs van FluXus:
Aga, Els, Nicole, Yvette, Fred, Daniëlla, Ester en Maaike,
wensen jullie allen FIJNE KERSTDAGEN en een GELUKKIG 2019 toe!

De leukste creatieve cursussen van de zaanstreek