Home » kennis&praktijk » Vakdocent 2.0 in praktijk

Er gaat een wereld open!
vakdocent 2.0 in praktijk

TRAINING IN PRAKTIJK

Dit najaar is biedt team onderwijs in samenwerking met Marcel Fraij de training Vakdocent 2.0 aan. Deelnemer Marijke Veldhuizen vertelt over de eerste les.

‘Het is rustig. We zijn met 5 deelnemers: een museumdocent, een leraar cartoontekenen, twee theaterdocenten en een educator kunst en cultuur. De sfeer is ontspannen.’ 

‘We gaan van start.  Marcel Fraij legt uit dat de training gericht is op het bevorderen van deskundigheid bij vakdocenten op gebied van 6 onderdelen: perspectiefgericht onderwijs, Global Goals, executieve functies, STEAM onderwijs, praktisch lesontwerpen en bevindingen delen. We werken in de training naar een (digitaal) naslagwerk met goede praktijkvoorbeelden van nieuwe lesseries die ontwikkeld zijn door de deelnemende vakdocenten.’ 

Perspectiefgericht onderwijs

Fred Janssen, professor of didactics and natural sciences, explains  Perspective-oriented education  . This is a practical method of learning and knowledge transfer, based on an interaction between the child and the world.

Vervolgens kiezen we voor elk paar een thema en werken we met 20 kaarten met vragen vanuit verschillende perspectieven op de wereld. Iedereen kiest er vijf die hem of haar aanspreken en we werken deze punten uit op een werkblad, in lijn met het gekozen thema.

Denkend vanuit het kind

De werkwijze van Perspectiefgericht onderwijs spreekt mij aan omdat het aansluit bij mijn eigen werkwijze. Vertrekkend vanuit een probleem waar de kinderen in hun leven mee te maken krijgen en het probleem aanpakken door te denken vanuit het perspectief van het kind. Het aanbieden van een lessenpakket met een duidelijke structuur, met een grote persoonlijke vrijheid om gezamenlijk kennis en vaardigheden op te doen die nuttig zijn voor het leren.

Voor mij was de eerste ontmoeting inspirerend, verdiepend en activerend. ’s Avonds ben ik meteen verder gegaan met het eerste ontwerp dat we in de klas hadden gemaakt.

Ik ben blij dat ik kennis heb gemaakt met perspectiefgericht onderwijs; Deze methode opent een wereld voor de kinderen en de kinderen stellen zich open voor de wereld!’

Marijke Veldhuizen

MEER WETEN

1. PERSPECTIEFGERICHT ONDERWIJS

Door lessen in deze vorm aan te bieden krijgen kinderen meer grip op zichzelf en de wereld. Ze leren zich in te leven in elkaars belevingswereld.

2. WERELDWIJDE DOELSTELLINGEN

Deze doelen hebben de kracht om tegen 2030 een betere wereld te creëren, door armoede te beëindigen, ongelijkheid te bestrijden en de urgentie van klimaatverandering aan te pakken.

De Global Goals (2021.12.06)

3. EXECUTIEVE FUNCTIES

Dit zijn allemaal regulerende functies van de hersenen die essentieel zijn voor het realiseren van doelgericht en adaptief gedrag.

Executieve functies

4. STEAM ONDERWIJS

STEAM is een afkorting voor Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics. Vrij vertaald: Wetenschap, Techniek, Bouwkunde, Kunst en Wiskunde. Uitgangspunt van STEAM-onderwijs is dat kinderen de ruimte krijgen om te ontdekken, ervaren, ontwerpen, aan te passen en samen te werken. Bij STEAM is het leerproces zeker zo belangrijk als het eindresultaat.

STEAM in theorie en praktijk • Juf Maike

STEAM in theorie en praktijk • Juf Maike

OVERIGE BELANGRIJKE DOCUMENTEN

Een vraag of suggestie?

Mail ons via onderstaand formulier.

Of bel ons

Voor vragen over ...

FluXus algemeen Klantenservice 075 655 35 50
Voor jou (Vrije tijd) Klantenservice 075 635 61 11
Onderwijs Madeleine en Els 075 655 35 55
Zorg & Welzijn Gerard Lommerse 06 215 37 848
Podium de Flux FluXus