Home » kennis&praktijk » Een festival met de hele school

Een festival
door de hele school

De hele herman Gorter treedt op!

03.07.2024

Op maandag 3 tot en met woensdag 5 juni liet basisschool Herman Gorter in Zaandam zien wat je met Cultuureducatie met Kwaliteit kunt bereiken: stralende kinderen, trotse ouders, geïnspireerde leerkrachten en tevreden kunstvakdocenten. Het muziek- en theaterfestival dat de school als afsluiting van het schooljaar organiseerde voor de bijna 700 leerlingen was een enorme logistieke operatie, maar het was de inspanning waard! Wat maakte dit project tot een succes en wat kunnen andere scholen met dit idee?

Herman Gorter is een grote school binnen de scholenstichting Zaan Primair. Net als alle scholen onder dit bestuur stelt de school 21e eeuwse vaardigheden centraal. Cultuureducatie heeft daar een vanzelfsprekende plek in. Cultuurcoördinator Marscha van Dijk geeft muzieklessen door de hele school. En de school werkt structureel samen met de kunstvakdocenten van CuCo.

Dit jaar besloten Marscha van Dijk en haar collega Sander die coördinator voor Wetenschap en Techniek is, de CMK-gelden van de school in te zetten voor een groot theater- en muziekfestival. Omdat de school een brede populatie heeft met allerlei culturele achtergronden werd het thema ‘Landen’ gekozen als uitgangspunt. Het doel: alle leerlingen staan 5 minuten op het podium. Dirk Beets van Fluxus werd als coördinator van het CMK-programma in Zaanstad betrokken om het idee handen en voeten te geven.

Van brainstorm naar project

Fluxus ondersteunde de school om van haar idee en uitvoerbaar project te maken. Er werden locaties voor 7 podia in en om de school bepaald. Er kwam een lijst met landen en een overzicht per land wat er bij dat land past aan culturele uitingen. Deze lijst werd verdeeld over de 25 groepen.

Aan elke leerkracht is een kunstvakdocent gekoppeld. Deze coachte de leerkracht niet alleen individueel in de opzet van de lessen, maar ook live in de klas. Daardoor hebben niet alleen de leerlingen, maar ook de leerkrachten enorm genoten van het project.

Een puzzel was hoe de meer dan 1.200 bezoekers langs de podia geleid zouden worden. Dit bleek een prima taak voor groep 8 leerlingen. In de rol van dichter Herman Gorter en reisleider begeleidden zij het publiek gedurende drie dagen in groepen van 100 langs de podia. Om hun rol goed te kunnen spelen maakte een schrijver een script.

Succesfactoren

Om het project goed te coördineren werd dansdocente Karlijn Visser aangesteld als projectleider. Dat bleek een gouden greep. Zij zorgde voor de planning, de kleding en decors, de logistiek en de inhoudelijke begeleiding van de kunstvakdocenten. Doordat zij deze overkoepelende taken op zich nam konden de kunstvakdocenten en leerkrachten focussen op de inhoud van de acts.

Het idee werd een project om trots op te zijn. Het droeg bij aan kansengelijkheid, aan deskundigheidsbevordering van leerkrachten, aan verbinding tussen school en culturele omgeving, maar vooral aan de creativiteit en het plezier van de leerlingen.

MEer inspiratie?

Dit artikel is gepubliceerd inde digitale nieuwsbrief van FluXus voor iedereen die werkt op het snijvlak cultuur – onderwijs – sociaal domein. 

Wil je deze nieuwbrief ook ontvangen? Meld je hier aan. 

Een vraag of suggestie?

Mail ons via onderstaand formulier.

Of bel ons

Voor vragen over ...

FluXus algemeen Klantenservice 075 655 35 50
Voor jou (Vrije tijd) Klantenservice 075 635 61 11
Onderwijs Madeleine en Els 075 655 35 55
Zorg & Welzijn Gerard Lommerse 06 215 37 848
Podium de Flux FluXus