Waarom een creatieve start voor peuters?
Peuters met een VVE-indicatie – dit is een aanwijzing dat een peuter of kleuter moeite heeft met taal – krijgen via Peuterspelen extra ondersteuning in hun taalontwikkeling. Binnen het PACT Zaandam Oost* werd besloten sport- en cultuuractiviteiten aan te bieden op peuterspeellocaties in de wijken van Zaandam Oost. Sportbedrijf Zaanstad en Fluxus ontwikkelden samen met Peuterspelen een projectplan en kregen subsidie van de gemeente.
Verhalen tot leven brengen
Amber: “Veel van de peuters begrijpen weinig of geen Nederlands. Door het verhaal na te spelen met de vilten dieren wordt het tastbaar en makkelijker te begrijpen.”
De eerste koffer is gebaseerd op Sssst… De Tijger slaapt, waarbij kinderen dierennamen, kleuren en tellen leren. Ze mogen de tijger aaien en meedoen aan de interactie. Na het voorlezen volgt een knutselactiviteit: wol vilten in de kleuren van de ballonnen uit het boek.
Amber: “Ze maken van losse wol hun eigen lapje stof, een magisch proces!”
Marit: “De samenwerking is tot stand gekomen, omdat wij (van Peuterspelen) het een meerwaarde vinden dat we aanbod hebben op het gebied van cultuur en sport voor de kinderen. Kortom, om het nóg aantrekkelijker te maken voor ouders om hun kind aan te melden voor Peuterspelen.”
Een perfecte match
Marijke: “Met dit project willen pedagogisch medewerkers inspireren met creatieve activiteiten, wie weet komen ze door dit project op nieuwe ideeën om zelf creatieve activiteiten met de kinderen te doen. Daarnaast willen we de kinderen nieuwe kennis en vaardigheden leren op het gebied van creativiteit en taal. Tot slot hopen we ouders te enthousiasmeren voor Peuterspelen.”
Amber: “Ik zag de oproep voor dit project en dacht: dit is echt iets mij”.
Door Ambers ervaring als beeldend kunstdocent én pedagogisch medewerker kon ze goed meedenken over de opzet. Ze ontwierp en maakte twee interactieve verhalenkoffers, elk met een bijpassende creatieve activiteit.
Observeren en leren
De pedagogisch medewerkers zijn bij de workshops aanwezig om de motorische en taalvaardigheden van de kinderen te observeren. Amber helpt hen gericht te kijken.
Amber: “Ik vraag bijvoorbeeld welke ballon kapotging in het verhaal. Dit helpt bij taalbegrip en geheugen.”
De medewerkers waarderen de creatieve invulling, omdat er vaak weinig tijd is om zulke activiteiten zelf te organiseren.
Toekomstplannen
Het project loopt als pilot tot en met juli 2025. Amber hoopt dat het uitbreidt naar meer locaties.
Amber: “Er zijn nog veel meer peuters die hiervan kunnen profiteren.
Dat de verhalenkoffer een succes is, merkt ze direct
Amber: ” Aan het eind van de dag zijn de kinderen en de pedagogisch medewerkers net zo enthousiast over mijn koffer als ik!”
Marit: “Een kind speelt niet om te leren, een kind leert door te spelen.”