Dit najaar is biedt team onderwijs in samenwerking met Marcel Fraij de training Vakdocent 2.0 aan. Deelnemer Marijke Veldhuizen vertelt over de eerste les.
‘Het is rustig. We zijn met 5 deelnemers: een museumdocent, een leraar cartoontekenen, twee theaterdocenten en een educator kunst en cultuur. De sfeer is ontspannen.’
‘We gaan van start. Marcel Fraij legt uit dat de training gericht is op het bevorderen van deskundigheid bij vakdocenten op gebied van 6 onderdelen: perspectiefgericht onderwijs, Global Goals, executieve functies, STEAM onderwijs, praktisch lesontwerpen en bevindingen delen. We werken in de training naar een (digitaal) naslagwerk met goede praktijkvoorbeelden van nieuwe lesseries die ontwikkeld zijn door de deelnemende vakdocenten.’
Perspectiefgericht onderwijs
Fred Janssen, professor of didactics and natural sciences, explains Perspective-oriented education . This is a practical method of learning and knowledge transfer, based on an interaction between the child and the world.
Vervolgens kiezen we voor elk paar een thema en werken we met 20 kaarten met vragen vanuit verschillende perspectieven op de wereld. Iedereen kiest er vijf die hem of haar aanspreken en we werken deze punten uit op een werkblad, in lijn met het gekozen thema.
Denkend vanuit het kind
De werkwijze van Perspectiefgericht onderwijs spreekt mij aan omdat het aansluit bij mijn eigen werkwijze. Vertrekkend vanuit een probleem waar de kinderen in hun leven mee te maken krijgen en het probleem aanpakken door te denken vanuit het perspectief van het kind. Het aanbieden van een lessenpakket met een duidelijke structuur, met een grote persoonlijke vrijheid om gezamenlijk kennis en vaardigheden op te doen die nuttig zijn voor het leren.
Voor mij was de eerste ontmoeting inspirerend, verdiepend en activerend. ’s Avonds ben ik meteen verder gegaan met het eerste ontwerp dat we in de klas hadden gemaakt.
Ik ben blij dat ik kennis heb gemaakt met perspectiefgericht onderwijs; Deze methode opent een wereld voor de kinderen en de kinderen stellen zich open voor de wereld!’
Marijke Veldhuizen
Door lessen in deze vorm aan te bieden krijgen kinderen meer grip op zichzelf en de wereld. Ze leren zich in te leven in elkaars belevingswereld.
Deze doelen hebben de kracht om tegen 2030 een betere wereld te creëren, door armoede te beëindigen, ongelijkheid te bestrijden en de urgentie van klimaatverandering aan te pakken.
Dit zijn allemaal regulerende functies van de hersenen die essentieel zijn voor het realiseren van doelgericht en adaptief gedrag.
STEAM is een afkorting voor Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics. Vrij vertaald: Wetenschap, Techniek, Bouwkunde, Kunst en Wiskunde. Uitgangspunt van STEAM-onderwijs is dat kinderen de ruimte krijgen om te ontdekken, ervaren, ontwerpen, aan te passen en samen te werken. Bij STEAM is het leerproces zeker zo belangrijk als het eindresultaat.
Mail ons via onderstaand formulier.
Voor vragen over ...
FluXus is het centrum voor de kunsten in Zaanstad. Samen met anderen willen wij zoveel mogelijk Zaankanters in aanraking brengen met kunst en cultuur.
FLUXUS – locatie muziek
Westzijde 148
1506 EK Zaandam
FLUXUS – locatie Verkadefabriek
Westzijde 168
1506 EK Zaandam