HOE SCHRIJF JE EEN PERSBERICHT?

FluXus helpt graag verder met aandacht geven aan culturele activiteiten in de Zaanstreek. Via het maken en verspreiden van een persbericht breng je jouw activiteit onder de aandacht van lokale media. Op de pagina Media- en Persadressen staat een overzicht van lokale media. Hiernaast staat in het kort het stappenplan en een te downloaden format persbericht schrijvenLees hieronder meer achtergrond over de te volgen stappen.

###

Persberichten worden regelmatig 1 op 1 overgenomen. Bedenk dus dat iemand zonder achtergrondkennis voor het eerst deze tekst leest en het vanaf het eerste moment duidelijk moet zijn waar de activiteit over gaat. Schrijf duidelijk, helder, positief en uitnodigend. Het is belangrijk dat de verstuurde informatie compleet en correct is, maar hou het kort, maximaal 1 a4tje. Probeer je te verplaatsen in diegene die je wilt bereiken; wat is voor deze persoon belangrijk om te weten?

Het persbericht, een stappenplan:

1. **Titel:** Plaats de naam van je activiteit of een korte, pakkende omschrijving hiervan bovenaan het persbericht, gevolgd door “PERSBERICHT” in hoofdletters.

Deze titel gevolgd door PERSBERICHT is ook te gebruiken als onderwerp voor de e-mail waarmee het persbericht wordt verzonden.

2. **Inleiding:** De eerste alinea moet antwoord geven op de vijf W’s: Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom. Dit is het meest cruciale deel van het persbericht en moet de belangrijkste informatie bevatten. Eigenlijk is dit een samenvatting van je persbericht. Deze samenvatting kan ook gemakkelijk gebruikt worden als tekst voor op social media of websites. De informatie moet duidelijk en enthousiasmerend zijn.

3. **Hoofdtekst:** Volg de inleiding met meer gedetailleerde informatie over het onderwerp van het persbericht. Wees beknopt en gebruik heldere, eenvoudige taal. Vermijd jargon en technische termen, tenzij ze absoluut noodzakelijk zijn. Licht ze in dit laatste geval toe, zodat je tekst goed begrijpelijk blijft voor iedereen.

4. **Citaten:** Voeg citaten toe van relevante personen zoals een cursist, deelnemer, publiek of fan. Het is ook leuk om een expert op het gebied van de culturele activiteit of juist iemand die kan vertellen waarom deze activiteit uniek is voor deze locatie of plek of waarom iemand uitziet naar de activiteit aan het woord te laten. Citaten maken het verhaal dynamischer, menselijker en het is krachtig om andere personen dan jijzelf te laten vertellen over de activiteit. Dit laatste principe wordt ook wel een “testimonial” genoemd.

5. **Achtergrondinformatie:** Als er aanvullende context nodig is om het verhaal te begrijpen, voeg dan een korte paragraaf met achtergrondinformatie toe. Bijvoorbeeld over hoe de activiteit is ontstaan, waar de oorsprong ligt of hoe de aanloopfase tot deze activiteit is geweest. Een persoonlijke noot kan sympathie opwekken bij de lezer, maar blijf altijd professioneel en relativerend. Ook kan je hier meer vertellen over de organiserende partij, wat deze/diegene nog meer onderneemt of wat er doorgaans op de locatie gebeurd.

6. **Einde:** Sluit het persbericht af met een beknopte samenvatting en een uitnodiging deel te nemen. Noem nogmaals de activiteit, datum/tijd/locatie/prijs en een link naar (de website voor) meer informatie, aanmelden of ticketverkoop.

7. **Einde van het Persbericht:** Plaats drie hekjes (###) onderaan het persbericht om aan te geven dat het is beëindigd.

###

8. Tot slot. Vermeld de contactgegevens van een persoon binnen je organisatie die beschikbaar is om vragen van journalisten te beantwoorden. Bij voorkeur de naam, functie, telefoonnummer en e-mailadres zijn. Je kan bijvoorbeeld neerzetten: “Meer informatie over dit event kan worden opgevraagd bij [organisatienaam], [ persoonsnaam] [e-mail] [eventueel telefoonnummer].

9.  **Bijlagen:** Bij een persbericht of aankondiging wordt er bijna altijd een afbeelding gebruikt en kan worden meegestuurd. Zorg er wel voor dat je toestemming hebt om de afbeelding te gebruiken voor publicatie (rechtenvrij), dat de mensen die op de afbeelding staan hier ook mee akkoord zijn (portretrecht) en dat de afbeelding van goede kwaliteit is (hoge resolutie, niet te licht of donker, passend bij de activiteit). Vermeld de maker of fotograaf bij naam en wat er op de foto te zien is. Je kan ook een link meesturen waar de afbeelding of poster kan worden gedownload. Sommigen hebben een zogenaamde “presskit” op hun website staan met algemene info over henzelf of de activiteit en afbeeldingen die gebruikt kunnen worden.

STAPPENPLAN & FORMAT

  1. Pakkende titel + PERSBERICHT
  2. Samenvattende inleiding
  3. Hoofdtekst met meer informatie
  4. Citaten en testimonials
  5. Achtergrondinformatie
  6. Beknopte samenvatting
  7. ### Einde bericht
  8. Contactpersoon en meer informatie
  9. Bijlage aansprekende afbeeldingen/posters

Download hier het format persbericht schrijven.

Een vraag of suggestie?

Mail ons via onderstaand formulier.

Of bel ons

Voor vragen over ...

FluXus algemeen Klantenservice 075 655 35 50
Voor jou (Vrije tijd) Klantenservice 075 635 61 11
Onderwijs Madeleine en Els 075 655 35 55
Zorg & Welzijn Gerard Lommerse 06 215 37 848
Podium de Flux FluXus