Alice in Wonderland (groep 3-5)

De kinderen leren spelenderwijs hoe sommige dingen werken in het verhaal van Alice. Wat is een spiegel, en hoe kan je die zelf maken? Waarom val je naar beneden en niet omhoog? Hoe vergroot of verklein je jezelf? Hoe maak je jezelf onzichtbaar?

Door zelf dingen te bedenken én te maken, leren ze hoe de wonderlijk wereld van Alice in elkaar zit. Onzin..? De kinderen maken een beeldverslag van hun activiteiten. Die krijgen ze aan het einde, per mail toegestuurd. Klik door voor een voorbeeld van zo’n beeldverslag.

Architectuur (groep 5-8)

Ontwerp op een plek vlakbij de school je eigen gebouw. Een zwembad, kinderspeelhuis, cultuurgebouw…. waar dient het voor? Hoe wil je dat het er uitziet? Wat zijn de kenmerken? Lekker tekenen en knutselen. Maar ook rekenen en ontwerpen. Wat zijn de maten? Wat voor een dak komt erop? Van welke materialen wil je dat het gemaakt wordt? welke kleuren gebruik je?

Een korte cursus architectuur waarbij je je idee leert om te zetten in een concreet ontwerp.

En weg is de tekening (groep 1-2)

Een bijzonder les over kleur en vorm, waarbij wat de kinderen maken aan het eind van de les verdwijnt. De kinderen leren dat dat helemaal niet erg is, en waarom het dan belangrijk is om het wél te fotograferen. Het is een avontuur waarbij ze ontdekken dat kleur ook vorm kan zijn, waarbij kleuren kunnen praten, verdrietig zijn of juist stoer. Waarom zijn sommige elastiekjes toverelastiekjes? Ze gaan het allemaal zien en beleven, en ze gaan werken op de iPad, kleuren verbinden, vangen en laten zingen.

Kunstenaars zijn niet voor de hand liggend, maar sluiten goed aan bij de belevingswereld van de kinderen. (Rothko, Christo, Yves Klein).

Ontwerp je eigen Zaanse huisje (groep 5-8)

Ontdek waarom die Zaanse houtbouw nou eigenlijk wereldberoemd is! Hoe ziet een Zaans huisje er uit? Wat zijn de kenmerken? En natuurlijk zelf aan de slag om je eigen Zaanse droomhuisje te maken, van papier, karton, ijsstokjes, verf enz.

Leren hoe de Zaanse Houtbouw werkt, welke verbindingen maken een huis sterk en stabiel? Een mooi ontwerp maken van je eigen huisje en samen met de andere leerlingen een "Inntel"-stapelgebouw maken.

Techniek is gaaf! (groep 6-8)

Kunst_en_techniek_Marcel_Fraij_3.JPGIn deze 'spoedcursus' leer je o.a. technieken om iets kan laten zweven, hoe je verschillende wolken kan onderscheiden, hoe je jezelf kleiner maakt, of juist groter, schrijft in het donker, jezelf laat verdwijnen, en hoe het is om een tweeling te zijn.

Je maakt foto's tijdens je wonderlijke avontuur. En van die foto's maken we in de laatste les een digitale krant op de iPad, zodat iedereen kan zien wat je mee hebt gemaakt. Je kan elke les zelf kiezen uit de opdrachten. Het maakt niet uit of je er vijf doet, of maar één; dat mag je zelf weten. Ze gaan over techniek (zwaartekracht, licht, vergroten en verkleinen, magnetisme, en nog meer), of kunstknutselen, of fotografie/stop-motion (fotoanimatie) of dingen uitvinden door middel van allerlei proefjes. Elke les heeft weer nieuwe opdrachten, dus je hoeft je niet te vervelen.

De leukste creatieve cursussen van de zaanstreek