FluXus Onderwijs Update juli 2017

De tweede FluXus Onderwijs Update is een feit. In deze nieuwsbrief vind je onder andere informatie over de cursus Interne Cultuurcoördinator door FluXus, vertellen we over leren door drama met themascripts en geven we onze eerste 'Boekentip' voor op de camping, aan de rand van het zwembad, op het terras… En wat je absoluut niet mag missen is de komst van wetenschapsjournalist Mark Mieras op 11 oktober! Lees snel verder hoe je je kunt aanmelden voor zijn lezing over de noodzaak van kunst voor de ontwikkeling van de hersenen.

De training Interne Cultuurcoördinator in Zaandam!

In opdracht van schoolbestuur Zaan Primair organiseert FluXus incompany de cursus Interne Cultuurcoördinator. Zaan Primair geeft leerkrachten van andere besturen ook de gelegenheid om aan te sluiten bij deze cursus. De cursus Interne Cultuurcoördinator is door het Lerarenregister officieel erkend als opleiding. Het succesvol afronden levert de leerkracht 50 registeruren op.

De cursus Interne Cultuurcoördinator (ICC) geeft je meer zicht op waarom cultuureducatie belangrijk is voor leerkrachten, leerlingen ofwel: voor het onderwijs. En hoe je dit vorm geeft op school. Hoe komt dit tot uiting in het curriculum, bij de deskundigheid van het team en bij de samenwerking met je culturele omgeving? Wat gaat er op school gebeuren om ervoor te zorgen dat jullie visie op leren met cultuureducatie handen en voeten krijgt?

De twee gecertificeerde ICC-trainers van FluXus; Nicole Zijlemaker (kerndocent CMK en beeldend vakdocent) en Maaike Haas (voormalig ICC-trainer Plein C en nu Coördinator Onderwijs bij FluXus) nemen je mee in de mogelijkheden die er zijn om met je team en directie cultuureducatie vorm te geven op school. Creativiteitsontwikkeling, Cultuur in de Spiegel, het creëren van draagvlak, financiële mogelijkheden, een visie en ambitieniveau formuleren; het zijn de ingrediënten van het cultuurbeleidsplan dat je in les 8 hebt afgerond voor jouw school.

De ICC-basiscursus start op woensdag 6 september 2017 en wordt afgerond op 11 april 2018. Er is acht maal drie uur een bijeenkomst op woensdag van 14.00 tot 17.00 uur.

Data: 6 september 2017, 4 oktober 2017, 8 november 2017, 13 december 2017, 17 januari 2018, 14 februari 2018, 14 maart 2018, 11 april 2018 (uitreiking certificaat).

Zaan Primair scholen kunnen zich inschrijven via het bovenschoolse scholingsaanbod. Leerkrachten van andere scholen kunnen contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor meer informatie.  foto Femke van der Stoep

Van Lauren en de Liefde naar de Verkadezaal in Zaandam: Mark Mieras

Mark Mieras is gefascineerd door hersenen! Als wetenschapsjournalist praat hij in het NPO-programma Lauren en de Liefde mee over wat de roze wolk eigenlijk inhoudt, heeft hij een verklaring voor wat muziek doet met de hersenen, vertelt over het belang van spelen voor de mens, inmiddels zijn er vijftien drukken van zijn boek Ben ik dat? Op woensdagavond 11 oktober 2017 om 19.30 geeft hij bij FluXus aan de Westzijde te Zaandam een lezing: waarom is kunst nodig in onze huidige maatschappij?

In de wereld van kunstonderwijs is Mark Mieras een graag geziene gast; hij inspireert en duidt voor ons waarom kunsteducatie toch zo belangrijk is voor ons eigen brein, en zo broodnodig voor het brein. Waarom kunst een essentieel spel is om te overleven en waarom we kunsteducatie serieus moeten nemen. Een inspirerende lezing met wetenschappelijke onderbouwing waar jij bij kunt zijn!

Voor alle deelnemende personeelsleden van Agora en Zaan Primair maakt het bestuur het mogelijk om gratis naar de lezing van Mark Mieras te komen op woensdag 11 oktober 2017.
Vanaf 19.30 uur gaat de deur open, het programma start om 20.00 uur. De lezing duurt ca. 1,5 uur incl. vragen. Locatie: FluXus, Westzijde 148, Zaandam.

Leerkrachten van Zaan Primair kunnen zich aanmelden bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Agora-leerkrachten kunnen zich aanmelden via klantenservice@fluxus.nl en doorgeven dat ze van schoolbestuur Agora zijn. foto Hein van den Heuvel

MaakCircus

In de week van 23 mei hebben bijna 1000 leerlingen in de Zaanstreek meegedaan aan het MaakCircus. FluXus heeft deze activiteiten georganiseerd in het kader van de door het Platform Makereducation geïnitieerde ABC van het Maken. In deze week zorgden tal van organisaties door heel Nederland dat scholen kennis konden maken met Makereducatie: leren door zelf maken. Dat vinden we bij FluXus heel erg belangrijk; dáárom investeren we ook in een OntdekApp en een MaakCircus.

Kosteloos, of tegen een kleine materiaalvergoeding, konden scholen meedoen aan het MaakCircus. Het geluk van het zelf maken, creëren wat in je hoofd zit, ondersteunen we graag. FluXus ziet overeenkomsten in de skills die leerlingen kunnen ontwikkelen in techniek- én kunstonderwijs, bijvoorbeeld doorzettingsvermogen, creativiteit, samenwerken of het probleemoplossend vermogen. We gaan graag in gesprek met scholen die Makerspaces of hun techniekonderwijs willen ontwikkelen, op zoek zijn naar een combinatie in techniek- en kunstonderwijs of meer leerlinggestuurd willen werken.

Het enthousiasme tijdens en na het MaakCircus onder leerlingen, leerkrachten en kunst/techniekdocenten is groot. Met de twee laatste groepen wordt deze week geëvalueerd; ons doel is te onderzoeken hoe we het MaakCircus verduurzamen, zodat we nog meer leerlingen kunnen bereiken, hoe we beter aansluiten op de wens van de scholen en hoe we met het onderwijs in de Zaanstreek uitvinders en makers ondersteunen. Wordt vervolgd! foto Christian Arts

Leren met drama

Het speellokaal is veranderd in een prehistorisch landschap, schilderingen van dino’s hangen om ons heen. Groep 1-2 van juf Lisanne komt onder applaus van ouders en grootouders binnen. In een voorstelling van 20 minuten nemen de kleuters hun publiek mee naar de tijd van de dinosauriërs.

We zien een landschap waarin verschillende soorten dinosauriërs zich verplaatsen. De kleuters kunnen hun juf en het publiek precies vertellen wat het verschil tussen een Stegosaurus, een Tyrannosaurus Rex en een Triceratops is. In een dans zien we dinosauruseieren uitkomen. En er komt een grote meteoriet langs die een einde maakt aan het dinosaurustijdperk. Na afloop krijgen de kleuters een groot applaus en de trotse acteurs en actrices knuffelen nog even hun ouders. 

Op basisschool De Komeet wordt er binnen het project Cultuureducatie met Kwaliteit gewerkt met thema-scripts. Korte theaterstukken die deels leerstof- vervangend zijn. Vanuit een thema-script kunnen onderzoeksvragen gesteld worden. Na vier repetities volgt een presentatie voor ouders en een andere groep.

Inmiddels zijn er zo’n 25 thema-scripts ontwikkeld voor de groepen 1 t/m 8. Meer informatie? Neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., docent drama bij FluXus Onderwijs.
foto Marlous Bording

De OntdekApp in je school…

In de vorige FluXus Onderwijs Update hebben we het al genoemd: de OntdekApp is gelanceerd! Daarna heb je de App misschien ontdekt tijdens Popcorn van Plein C of de leerlingen zien ontdekken tijdens het door FluXus georganiseerde MaakCircus. Voor scholen die onder de besturen Zaan Primair en Agora vallen is het gebruik van de OntdekApp gratis. Een uniek aanbod! Om de OntdekApp volledig tot z’n recht te laten komen in de klas is een training hierin een vereiste.

De OntdekApp staat voor ontdekkend leren. Dit is soms moeilijk in schoolverband te organiseren, maar wel bijzonder belangrijk. Ook in een volle klas. Met de OntdekApp leren kinderen spontaan, waardoor de intrinsieke motivatie en betrokkenheid erg groot is: het principe van leerling gestuurd leren. Kinderen werken zelfstandig waardoor de onderwijstijd efficiënt wordt gebruikt. De leerkracht wordt in een coachende rol gezet en kan de kinderen optimaal en individueel begeleiden. Wetenschap, techniek en kunst worden ingezet als middel om creatieve ontwikkeling en probleemoplossend vermogen te stimuleren.

Kinderen worden gestimuleerd om te denken en te doen als kunstenaars. Dat wil zeggen dat zij de ruimte krijgen om op een niet lineaire manier met de OntdekApp te werken, net zoals dat gaat bij een creatief proces waarbij flink wat zijwegen worden genomen om dingen uit te proberen, te ontwikkelen, te veranderen, weg te gooien, opnieuw te bezien en meer informatie te vergaren om verder te komen…Van nature hebben kinderen de neiging om op deze manier te werken. Een breed aanbod moedigt kinderen aan om eigen combinaties te maken en eigen ontdekkingen te doen. De vaardigheden en kennis die ze binnen de OntdekApp opdoen worden direct ingezet voor het maken van een uitvinding, oftewel een oplossing zoeken voor een probleemstelling. Diversiteit in uitkomsten en gevonden oplossingen zijn het resultaat.

FluXus is bezig met het plannen van de OntdekApp-trainingen. Geef snel door welke teamleden van jouw school de training willen volgen. Deze training is geschikt voor max. 10 leerkrachten en wordt, waar mogelijk, afgestemd op de wens van de school ten aanzien van techniek- en maakonderwijs. Daarna kun je zo aan de slag met de OntdekApp! Neem contact op met Ester Stoelinga via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06-27876729 voor data en prijzen. foto Marcel Fraij

Verhaal & Atelier; een koppeling van literatuur en beeldende vorming

In de afgelopen jaren heeft een team van professionele beeldende vakdocenten van FluXus onder leiding van projectleider Nicole Zijlemaker het traject Verhaal & Atelier op diverse scholen in de Zaanstreek uiteengezet. We zijn trots op het resultaat: een inspirerend project om de leerlijn beeldend nieuw leven in te blazen. 

Het project biedt inspirerende workshops waarbij de leerkrachten vooral ervaren hoe materialen en technieken worden ingezet (DOEN!). Daarbij zijn er als handvatten voor elke bouw lesvoorbeelden om zelf in de klas meteen mee aan het werk te gaan. Hiermee kan de basis worden gelegd om met elkaar de leerlijn opnieuw vorm te geven, in het curriculum op te nemen en uiteindelijk, op een wijze die past bij de identiteit van de school, voort te bouwen op de kunstzinnige leerlijn beeldend.

Door de inhoudelijke koppeling met literatuur (elke les begint met een verhaal of gedicht ter inspiratie) legt het team de nadruk op het proces en de verbeelding van de leerlingen. Het beschouwen en reflecteren van en met kunst/elkaars werk een belangrijk onderdeel. Tevens worden leerkrachten tijdens het traject geïnspireerd in vakoverstijgend lesgeven.

Neem voor meer informatie contact op met Nicole Zijlemaker, FluXus Onderwijs: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06-46037937. foto Joanne Zegers

Mijn eerste orkest bij de Appeltjes van Oranje

Op 18 mei jl. vertrok er al om half 7 een bus met prachtig aangeklede, beetje zenuwachtige kinderen vanuit Zaandam naar het Paleis Noordeinde in Den Haag. Wat was er aan de hand? FluXus was gevraagd een muzikaal intermezzo te verzorgen tijdens de uitreiking van de Appeltjes van Oranje.

Het leek mij, Gertru Pasveer, een mooi plan om daar Mijn Eerste Orkest voor te vragen; een orkestje bestaande uit leerlingen van o.a. de basisscholen De Voorzaan, De Tamarinde, de Paus Joannes en De Gouw. Op deze scholen (en op inmiddels 22 scholen in Zaanstad) verzorgt Muziek Maakt School van FluXus onder schooltijd muzieklessen. Naschools spelen deze kinderen vaak samen in diverse orkestjes.
Mijn Eerste Orkest staat onder leiding van Ilse Eijsink en Mariëtte Gort.

Het werd een prachtige dag om nooit meer te vergeten. De kinderen hebben geweldig gespeeld en kregen de hele zaal mee. De koning, de koningin en prinses Beatrix zaten op de eerste rij! Na afloop werden de kinderen ontvangen door prinses Beatrix, die heel enthousiast over ze was. foto Bart Homburg

Marty kijkt uit naar het nieuwe schooljaar

In de animatiefilm CMK the Game speelt de kleine paarse alien Marty de hoofdrol. De film is gemaakt door het FluXus Productieteam ter promotie van het project Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK). Marty zal het nieuwe schooljaar ingezet worden tijdens de culturele lessen. Leerkrachten en leerlingen zullen Marty steeds vaker tegenkomen.

Marty is onze mascotte voor cultuureducatie. Hij staat symbool voor de leerling die tijdens zijn of haar basisschoolperiode ervaringen opdoet door cultuureducatie; verwondering, beleving, reflectie, je eigen talent ontdekken... Marty gaat met je mee op reis! Wil je alvast kennimaken met Marty? Bekijk CMK the Game alvast online.

De animatiefilm is gemaakt door het FluXus Productieteam, dat bestaat uit getalenteerde creatieve jongeren van 14 t/m 21 jaar, die samen met professionals opdrachten vervullen. Tekenen, schilderen, filmen, fotograferen, het maken van stop-motion-filmpjes en animaties, monteren en zelfs musiceren of acteren zijn vaardigheden binnen het team. Het is een unieke manier om talenten verder te brengen! Ben je benieuwd geworden naar het ProductieTeam bekijk de Facebook pagina. foto Monique Anrochte

Subsidieregeling cultuurbegeleider

Vanaf september 2017 kan er voor de Post HBO opleiding cultuurbegeleider door leerkrachten of door de school subsidie aangevraagd worden bij DUO. 

De subsidie dekt de opleidingskosten. Onder de opleidingskosten vallen het cursusgeld tot een maximum van €3.000,-, literatuur tot een maximum van € 175,-, reiskosten tot een maximum van € 300,- en vervangingskosten voor ten hoogste 72 uur. De regeling, die geldt voor opleidingen die starten vanaf september 2017, loopt van 2017-2021 en verschijnt in de zomer in de Staatscourant.

Ben je Interne Cultuurcoördinator (ICC’er) en heb je behoefte aan meer coachingsvaardigheden en inhoudelijke kennis op het gebied van cultuuronderwijs? In de post-hbo-opleiding Cultuurbegeleider leer je hoe je verschillende theoretische kaders van cultuureducatie met elkaar kunt verbinden en hoe je je team kunt begeleiden bij het implementeren van cultuureducatiebeleid. Meer informatie over de opleiding. foto Plein C

Boekentip!

Onze boekentip voor de komende zomermaanden; geeft je energie, brengt je inspiratie, staat bol van creativiteit en vertelt over de oorsprong ervan. Geschreven door Mihaly Csikszentmihalyi, hoogleraar psychologie en onderzoeker van de menselijke motivatie en bekend voorvechter van het Flow begrip.

Het boek Creativiteit, over Flow, schepping en ontdekking vertelt je meer over de mentale toestand, genaamd flow. Bij flow gaat een persoon volledig in zijn of haar bezigheden op. Deze toestand kenmerkt zich door de energie en activiteit echt op betreffende acties te richten, met volledige betrokkenheid. Kenmerkend zijn het hebben van een duidelijk doel, concentratie, directe feedback, persoonlijke controle, intrinsieke beloning en verlies van tijdsbesef.


Het boek geeft je het inzicht om je eigen maakproces en dat van anderen te herkennen. Wanneer zit jij (of een ander) in de flow?
Veel leesplezier en fijne vakantie! foto Linda Willemszoon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De leukste creatieve cursussen van de zaanstreek